پاتوق جوانان
سایت علمی ، فرهنگی ، سیاسی ، دفاعی

 

 زهره‌ طبیب‌زاده نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: اگر تغییری در ریاست فعلی دانشگاه آزاد ایجاد شود، شاهد حاکمیت دو خاندان هاشمی و جاسبی همراه با احیای فساد مالی گذشته در اداره دانشگاه آزاد خواهیم بود.

 این نماینده تهران در مجلس با اشاره به تنظیم صورتجلسه‌ای توسط هیئت امنای دانشگاه آزاد برای عزل فرهاد دانشجو از ریاست این دانشگاه، اظهار داشت:‌ با توجه به اقدامات و مسئولیت‌‌هایی که اخیراً در رابطه با تحقیق و تفحص در دانشگاه آزاد بر عهده اینجانب بود، لذا از وضعیت نابسامان مدیریتی قبل از حضور فرهاد دانشجو در این دانشگاه به خوبی مطلعم.

وی افزود: متأسفانه تا پیش از حضور دانشجو در دانشگاه آزاد، سیستم مدیریتی حاکم بر دانشگاه آزاد دیکتاتورمآبانه، غیر علمی و فاقد وجاهت قانونی در طول سالیان اخیر بود، بسیاری از بخشنامه‌های موجود در دانشگاه آزاد به هیچ عنوان با قوانین حاکم بر دانشگاه‌های کشور همخوانی نداشتند، بسیاری از استانداردهای علمی حاکم بر دانشگاه‌های کشور در حداقل‌ترین میزان در شعب مختلف دانشگاه آزاد رعایت نمی‌شد.

این عضو هیئت تحقیق و تفحص مجلس از دانشگاه آزاد در ادامه یادآور شد: به طور کلی می‌توان گفت دانشگاه آزاد تا قبل از ریاست دانشجو بر این دانشگاه، فاقد حداقل استانداردهای علمی، آموزشی و پژوهشی بوده است، مناسبات مالی حاکم بر پروژه‌های عمرانی دانشگاه در حدی که مورد مطالعه هیئت تحقیق و تفحص بوده، متأسفانه با هیچ یک از قوانین و مقررات کشوری و دانشگاه‌های کشور همخوانی نداشتند که گزارش هیئت تحقیق و تفحص به اطلاع عموم جامعه خواهد رسید.

وی همچنین تصریح کرد: پس از حضور دانشجو در دانشگاه آزاد، طی سال‌های اخیر این موضوعات سامان یافت و شاهد مناسبات حقوقی لازم در قراردادها، افزایش کیفیت علمی و سامان‌ یافتن پروژه‌های تحقیقاتی طی سال‌های اخیر بودیم؛ متأسفانه چنانچه تغییری در ریاست فعلی دانشگاه آزاد به وجود آید، روال سابق و باند گذشته حاکم بر دانشگاه آزاد باز می‌گردد.

نماینده مردم تهران در مجلس بر همین اساس تأکید کرد: چنانچه باند سابق حاکم بر دانشگاه آزاد، عنان اختیار این دانشگاه را بار دیگر بر عهده گیرد، حاکمیت دو خاندان هاشمی و جاسبی همراه با احیای فساد مالی گذشته در اداره دانشگاه آزاد را شاهد خواهیم بود و متأسفانه شهریه دانشجویانی که بسیاری از آنان از طبقات کم‌برخوردار و محروم جامعه هستند و به عنوان سرمایه دانشگاه آزاد فراهم آمده است، دوباره به تاراج خواهد رفت.


 


ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 17 شهريور 1387برچسب:پاتوق جوانان , سیاسی, دانشگاه آزاد, هاشمی, جاسبی, فساد مالی, تغییر ریاست, :: 22:17 :: توسط : محمد مهدی محسنی

 
     

به گزارش سرویس بین الملل جام، دادگاهی نظامی در مصر ۵۲ عضو حزب اخوان‌المسلمین را به حبس‌های طولانی‌مدت محکوم کرد. ارتش مصر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، یکی از اعضای اخوان‌المسلمین به حبس ابد محکوم شده است.

 

دادگاه نظامی مصر روز سه شنبه (۳ سپتامبر / ۱۲ شهریور) اعلام کرد، یکی از اعضای اخوان‌المسلمین به حبس ابد محکوم شده است. ۵۱ عضو دیگر اخوان‌المسلمین به ۵ تا ۱۵ سال زندان محکوم شده‌اند. بر طبق اعلام دادگاه نظامی مصر، سه عضو اخوان‌المسلمین به ۱۵ سال زندان و ۴۸ عضو دیگر به پنج تا ده سال زندان محکوم شده‌اند. در همین حال ۱۲ نفر از متهمان نیز بر اساس رای دادگاه تبرئه شدند.

اتهام اصلی این افراد حمله به سربازان ارتش و آتش زدن کلیساها در شهر سوئز در جریان اعتراضات به برکناری مرسی در ماه اوت عنوان شده است.

به گزارش رادیو فردا(Radio Farda)، ارتش مصر پیش تر اعلام کرده بود که ۱۱ تن از اعضای اخوان‌المسلمین به حبس ابد محکوم شده‌اند. این خبر زمان کوتاهی پس از انتشار آن از سوی ارتش اصلاح شد.

 

احکام دیروز دادگاه نظامی مصر، نخستین محکومیت صادر شده برای اعضای اخوان‌المسلمین از زمان برکناری محمد مرسی، رئیس جمهور پیشین مصر توسط ارتش است.

 

برکناری مرسی در سوم ماه ژوئیه توسط ارتش به رویارویی میان هواداران اخوان‌المسلمین، اصلی‌ترین حزب حامی مرسی با مخالفان وی و نیروهای امنیتی منجر شد. هواداران مرسی خواهان بازگشت وی به قدرت هستند و می‌گویند تا آن زمان دست از اعتراضات خود نخواهند کشید.

 

درگیری‌ها در ماه گذشته (۱۴ اوت) زمانی اوج گرفت که نیروهای امنیتی به مراکز تجمع هواداران مرسی، از جمله در میدان رابعه عدویه یورش بردند. برچیدن کمپ هواداران مرسی در میدان رابعه عدویه قاهره در میانه ماه اوت، به کشته شدن دست‌کم ۹۰۰ نفر و دستگیری ۲۰۰۰ نفر از وابستگان اخوان‌المسلمین منجر شد.

 

گفته می‌شود، اعضای اخوان‌المسلمین که روز گذشته در دادگاه محاکمه شدند، در جریان درگیری‌ها در همان روز با حمله به سربازان ارتش هفت تن از آنان را زخمی کرده‌اند و تجهیزات نیروهای پلیس را به آتش کشیده‌اند.

 

تاکنون بیش از دو هزار نفر از اعضای اخوان‌المسلمین دستگیر شده‌اند؛ بخش قابل توجهی از رهبری این حزب نیز در میان دستگیرشدگان هستند.

 

محمد بدیع، رهبر اخوان‌المسلمین و دو تن از جانشینان وی به اتهام "تحریک به آشوب و خشونت" همانند محمد مرسی، رئیس جمهور پیشین مصر در بازداشت به سر می‌برند. دادستانی قاهره یکشنبه (اول سپتامبر / ۱۰ شهریور) اعلام کرد، محمد مرسی نیز به اتهام "خشونت و تحریک به قتل معترضان" محاکمه می‌شود.

 


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 13 شهريور 1392برچسب: پاتوق جوانان, سیاسی, رئیس جمهور, مرسی,اخوان المسلمین , مصر ,, :: 22:14 :: توسط : محمد مهدی محسنی

موافقت مشروط پوتین با حمله نظامی به سوریه

 

پوتین در مصاحبه با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت که این کشور به صورت مشروط با حمله نظامی به سوریه موافقت می کند.

   
به  گزارش  آسوشیتدپرس ، «ولادیمر پوتین» رئیس جمهور روسیه افزود: درصورت آنکه ثابت شود دولت دمشق در حمله شیمیایی اخیر در سوریه، گناهکار بوده است، مسکو به شرط موافقت سازمان ملل متحد با عملیات نظامی علیه دولت سوریه موافقت خواهد کرد.

وی در عین حال تاکید کرد که روسیه به تعهدات نظامی خود در برابر سوریه عمل می کند، البته مسکو تحویل موشک های «اس 300» به سوریه را به حالت تعلیق درآورده است.

پوتین در ادامه تهدید کرد: در صورتی که کشورهای غربی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل متحد به سوریه حمله نظامی کنند روسیه سامانه های موشکی قوی را به هر کشوری می فروشد.

پوتین همچنین نسبت به اقدام نظامی یکجانبه خارجی علیه سوریه هشدار داد و از غرب خوست دلایل قانع کننده ای درباره دخالت دمشق در حمله شیمیایی در سوریه در اختیار سازمان ملل متحد قرار دهد.



ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 13 شهريور 1392برچسب:پاتوق , سیاسی, روسیه ,سوریه , پ,تین, حمله نظامی, سازمان ملل, :: 21:57 :: توسط : محمد مهدی محسنی

 

در شرایطی که انتظار می رود با شکل گیری تهدید مشترک علیه ایران و روسیه در منطقه که به سبب طرح آمریکا برای حمله به سوریه به وجود آمده، همکاری میان دو کشور تقویت شود، دولتمردان مسکو روند غیرمنتظره ای را آغاز کرده اند. پس از انتشار خبر مربوط به اوراق کردن «اس 300»های ایرانی، این بار یک مقام روس ایران را به قطع همکاری های نظامی تهدید کرده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از خبرگزاری «ریانووستی»، معاون نخست وزیر روسیه اظهار داشته تا زمانی که ایران شکایت خود درباره قرارداد «اس 300» را پس نگیرد، روسیه درباره هیچ قرارداد دفاعی دیگری با ایران مذاکره نخواهد کرد.

«دیمیتری راگوزین»، معاون نخست وزیر روسیه که مسئولیت صنایع دفاعی و فضایی روسیه را نیز بر عهده دارد، در این زمینه اظهار داشته: «هرگونه مذاکره ای تنها زمانی ممکن خواهد بود که روند شکایت های موجود علیه روسیه متوقف شود».

با این حال، وی تأکید کرده حتی در صورتی هم که روسیه همکاری دفاعی با ایران را از سر بگیرد، به شدت به هنجارهای حقوقی بین المللی پایبند بوده و تحریم های بین المللی وضع شده علیه جمهوری اسلامی ایران را رعایت خواهد کرد.

وی گفته: «ما هرگز از حد و مرزهای مشخص شده در فهرست تحریم ها گذر نکرده ایم؛ اما آماده ایم تا در چارچوب همکاری های قابل قبول نظامی و فنی، با ایران به همکاری بپردازیم». وی همچنین ابراز امیدواری کرده دولت جدید ایران نسبت به تقویت روابط با روسیه اقدام کند.

ریانووستی می نویسد یک منبع در سفارت ایران در مسکو در واکنش به این سخنان راگوزین گفته ایران تنها زمانی به پیشنهادات مسکو پاسخ می دهد که از طریق کانال های رسمی دیپلماتیک ارائه شده باشد. این منبع گفته: «رسانه های جمعی زمینه مناسبی برای گفت و گوهای سیاسی نیستند. بر این اساس، ما منتظریم که طرف روس پیشنهادات خود را به طور رسمی ارائه دهد».

قرارداد خرید سامانه‌های موشکی «اس ۳۰۰»‌ میان ایران و روسیه، در سال ۲۰۰۷ بسته شد. با این حال، روسیه در سال ۲۰۱۰ به بهانه تحریم‌های وضع شده مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران، قرارداد را ‌‌یکجانبه لغو کرد. در پی این کار، ایران ضمن شکایت از روسیه به مجامع بین‌المللی، درخواست غرامت چهار میلیارد دلاری کرد. از آن زمان تاکنون، دولت روسیه درصدد بوده تا به هر طریق ممکن، ایران را به صرف نظر از شکایت خود وادار کند.

دو روز پیش نیز یک مقام ارشد صنایع نظامی روسیه مدعی شد «اس 300»های تولید شده برای ایران، به طور کامل اوراق شده و از میان رفته است و دیگر چیزی برای تحویل به ایران وجود ندارد.

 


ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 شهريور 1392برچسب:اتوق جوانان, ایران , روسیه , همکاری نظامی , موشک اس 300, :: 10:41 :: توسط : محمد مهدی محسنی

 
 
 
 
 
به گزارش جام نیوز؛

دویچه‌وله با اشاره به ناتوانی اوبامادر پیشبرد سیاست‌ خاورمیانه‌ای‌خود مدعی شد ایران با تجربه موفق خود در عراق مانع نفوذ غرب در سوریه خواهد شد و در صورت سقوط اسد طرح جایگزینی شامل سامان‌دهی منطقه‌ای نیروها در این کشور را تهیه کرده است.


به گزارش تسنیم؛ شبکه آلمانی زبان دویچه‌وله در گزارشی با اشاره به ناتوانی آمریکا در پیشبرد سیاست های خاورمیانه‌ای خود مدعی شد ایران با تجربه موفق خود در عراق مانع نفوذ غرب در سوریه خواهد شد و در صورت سقوط اسد، طرح جایگزینی شامل سامان‌دهی منطقه‌ای نیروها در این کشور را تهیه کرده است.


دویچه وله گزارش داد: حمله آمریکا و غرب به سوریه تبعات زیادی در خاورمیانه به همراه خواهد داشت. پس از حمله شیمیایی هفته گذشته به منطقه‌ای از دمشق، آمریکا و متحدانش خود را در شرایطی می‌بینند که ناچار به واکنشی عملی علیه دمشق هستند.  اکنون از "خط قرمز"  مشهور اوباما عبور شده است. هرچند بسیاری از تحلیلگران معتقدند حمله به سوریه نمادین و محدود خواهد بود، اما نمادین‌ترین حمله نیز عواقب خطرناکی برای منطقه خواهد داشت.


پل راجرز، تحلیلگر مسائل امنیتی در اندیشکده تحقیقات آکسفورد به دویچه وله می گوید:«همین که شما وارد فاز نظامی شدید، دیگر حوادث بعدی را نمی توان پیش بینی کرد. به خصوص در خاورمیانه حتی اگر مدعی شویم این حمله نمادین است، به عنوان دخالت گسترده غرب تعبیر می شود.» ایران به عنوان شریک نزدیک منطقه ای سوریه و نیز دشمن آمریکا یکی از کشورهایی است که واکنش آن به این حمله احتمالی نامشخص است.


راجر مدعی شد:«در صورت اقدام نظامی علیه سوریه، گروه‌های محافظه کار در تهران خواهند گفت نباید با آمریکا وارد معامله شویم وباید سلاح هسته‌ای  خودمان را تولید کنیم.» همچنین آرشین ادیب مقدم، استاد روابط بین الملل دانشگاه لندن گفت:« حمله به سوریه یک حماقت استراتژیک بزرگ است و الزاما بر سیاست داخلی ایران تاثیر چندانی نخواهد داشت.»


والتر پوش کارشناس مسائل ایران در مرکز مطالعات امنیتی آلمان مدعی شد ایران از حمله آمریکا به ایران توسط پادشاه عمان و جفری فلتمن، معاون سیاسی دبیر کل سازمان ملل که طی روزهای اخیر در تهران بودند مطلع شده است.  وی افزود واشنگتن نسبت به ناتوانی خود در خاورمیانه کاملا واقف است. «اوباما می‌داند که کار خاصی نمی تواند در منطقه خاورمیانه پیش ببرد. اکنون همه می‌دانند پس از یک حمله نظامی، آمریکایی‌ها نه می توانند کشوری را کنترل کنند و نه می توانند خواسته هایشان را بر سیاست آن کشور دیکته کنند. به لیبی نگاه کنید!»


نقشه شماره2 :

ایران از این موضوع آگاه است و تجربه‌ تهران درعراق نشان می‌دهد که قادر به ممانعت از  نفوذ غرب در منطقه است. این کارشنانس مسائل امنیتی مدعی شد: «ایران هم اکنون آماده شده تا در صورت سقوط اسد شروع به اجرای طرح شماره 2 خود کند. در صورت خروج اسد از قدرت، احتمالا جنگ داخلی وارد مرحله دیگری شود و ایران شبه نظامیان را در سطح منطقه‌ای ساماندهی خواهد کرد.»


وی افزود:«بدون شک ایران همچنان به حمایت از اسد خواهد پرداخت. اما تهران از رویارویی مستقیم با آمریکا و اروپایی ها اجتناب خواهد کرد. اما ایران هم اکنون طرح جانشین و شماره 2 خود را آماده کرده است.»


ارسال شده در تاریخ : جمعه 8 شهريور 1392برچسب:پاتوق جوانان, ایران, روسیه, :: 1:2 :: توسط : محمد مهدی محسنی

 
 


 معصومه ابتکار عضو شوراي شهر تهران در گفتگو با آريا در پاسخ به اينکه آيا در خصوص تصدي مسئوليت سخنگويي وزارت خارجه با شما صحبتي شده است يا خير، اظهار داشت: پيشنهاداتي در اين خصوص دريافت کرده ام ولي قبول نکردم.

 


وي در ادامه افزود: من اين پيشنهاد را قبول نکرده ام و ديروز برنامه خود براي مسئوليت شهرداري تهران را ارائه کردم . وي در ادامه گفت : غير از سخنگويي وزارت خارجه پيشنهادات ديگري هم از سوي وزارت خارجه داشتم که آنها را هم رد کردم.

 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:پاتوق جوانان, شهردار تهران ,معصومه ابتکار, :: 23:41 :: توسط : محمد مهدی محسنی

 
 
 
ظريف در پاسخ به اين سؤال که "آيا در جريان سفر پادشاه عمان به تهران بحثی در مورد امريکا نيز بين مقامات دو کشور صورت گرفت يا نه؟" گفت: «امريکا يکی از موضوعاتی است که وقتی دوستان ما به ايران سفر می‌کنند، در مورد آن صحبت می‌کنند.»
  

به گزارش سرویس سیاسی جام، پایگاه اینترنتی رادیوفردا (radiofarda) در گزارشی نوشت: «در پی گمانه‌زنی‌های یک هفته گذشته مبنی بر اینکه پادشاه عمان حامل پیامی از امریکاست، وزير امور خارجه ايران تلویحا تأييد کرد که در سفر اخير "سلطان قابوس" به تهران، موضوع امريکا يکی از مسائل مورد گفت‌وگو در ديدارهای دوجانبه بوده است.»



به نوشته این منبع، آقای "محمدجواد ظريف" امروز -سه‌شنبه 5 شهريور- در پاسخ به اين سؤال که "آيا در جريان سفر پادشاه عمان به تهران بحثی در مورد امريکا نيز بين مقامات دو کشور صورت گرفت يا نه؟" گفت: «امريکا يکی از موضوعاتی است که وقتی دوستان ما به ايران سفر می‌کنند، در مورد آن صحبت می‌کنند.»



آقای ظريف توضيح داده که «آن ها بعضا صحبت‌هايی با مقامات امريکايی داشته‌اند و در اين زمينه صحبت‌هايی مطرح می‌شود.»



رادیوفردا افزود: «وزير امور خارجه ايران در عین حال توضيح بيشتری درباره محتوای مذاکرات مربوط به امريکا نداده و همچنين از تأييد يا تکذيب صريح اينکه سلطان قابوس حامل "پيام ويژه" ای از سوی ايالات متحده برای مقام‌های تهران بوده، خودداری کرده است.»



به گفته وزير امور خارجه ايران، «همه صحبت‌های ما و سلطان قابوس بسيار خوب بود».

او همچنین درباره مذاکره يا برقراری رابطه با امريکا عنوان کرد: «مواضع ما در اين ارتباط کاملا روشن است که توسط رهبر معظم انقلاب و رئيس جمهور اين مواضع مطرح شده است و در اين گفت‌وگوها نيز اين مواضع مطرح می‌شود و موضوع ويژه‌ای نيست.»

 


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 5 شهريور 1387برچسب:پاتوق جوانان , رابطه با امریکا , پادشاه عمان, :: 23:26 :: توسط : محمد مهدی محسنی

درباره بركناري متكي درچند سال گذشته روايت هاي متفاوتي نقل شده است. منوچهر متكي نقل ماجرا را تا زمان سركار بودن دولت احمدي نژاد به صلاح نمي دانست و احمدي نژاد هم ماجرا را تا پايان دولتش به سكوت گذراند. اما در فايلي كه اين روزها منتشر شده وي روايت جالبي از دليل بركناري متكي نقل مي كند. احمدي نژاد گفت:آقای متـکی در دوره اول کاندیدای من نبـود ، در دولت دهم که اصـلا وزیـر من نبـود. من در دور دوم دولـت با ایشـان دیگر کاری نداشتـم وتمام کـارهای بین المللی به عهـده خودم بود. گذشت تا در اولین سفر دولت دهـم به نیـویورک ، سه چهـارتا دیپلمـات را که بنـده مخـالف اعزام اینها به کشورهای غربی بودم، ایشان به غرب اعزام کرد و آنها هم رفتند و پناهنده شدند. بعد از سفر نیویورک، در جلسه ای قضیه بررسی شد و بنا شد ایشان عوض شوند. به هرحال از روزی که تصمیم گرفتیم که ایشان وزیر نباشد، ایشان مداوماً در سفر بود حتی در دولت هم که حضور پیدا می کرد سریعاً ناپدیـد می شد تا اینکـه بعد از سه ماه بـالاخره در سـاعت ۵ بعـد ازظهـر و بعد ساعت ۱۰ شب با ایشان وقت تنظیـم شد و به ایشان گفتیم که شما دیگـر در دولت وزیر نیستید ولی من دوست دارم شما بعنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سـازمان انـرژی اتمی فعالیت کنیـد. گفت من امشب میخواهم به سنـگال بروم و اصرار کرد که من می روم. گفتم شما از نظر من وزیر نیستی. ولی با این حال با هواپیمـای اختصاصی رفت و گفـت که دوشنبه ظهر بر می گردم. رئيس جمهوري سابق ايران افزود: من هم همانجا حکـم عزل ایشـان را صادر کـردم و نوشتم که دوشنبه عصر اعلام شود. دوشنبه در سفر استانی بودم ، یک دفعه عصر گفتم شـاید از سفر برنگشته باشد؛ با دفتر تماس گرفتم که فعلا حکم را اعلام نکنند. گفتنـد پنج دقیقـه قبل اعلام کردیم . گفتم برداریـد تا مطمئن شویم که برگشتـه است. گفتند دیگر دیر شـده چونکه در رسانه ها منتشر شده است. بعد که از سفر برگشتند ، از مدیرکل تشریفات وزارت خارجه پرسیدم چرا دیر آمدید؟ گفت: دوشنبه ظهر جلسات رسمی تمام شد و بنا بود برگردیم ولی ایشان به من گفت که یک قرار شام بگذار و سفر را تمـدید کن. گفـت حتی اگر می توانید یک سفر دیگـر هم برای من همـاهنگ کن تا من از اینجا مستقیم به ایـران نروم. ضمناً زمانی هم که ایشان حکـم عزلـش اعلام شد، در هیچ جلسه رسمی نبوده است. احمدي نژاد گفت: بعداً معاونان ایشان به ما گفتند که ما تعجب می کـردیم چـون ایشان از همان سه ماه قبل به ما گفته بود هرجا که می توانید برای من سفر هماهنگ کنید. فقط سفر باشد هـرجا بود مشکلی نیست! این معاونان می گفتند ما نمی دانستیم چه اتفـاقی افتاده ولی ایشان اصـرار به سفر خـارجی داشتند. مـأموریت ها را بـاید من به وزیر می دادم اما ایشان بدون هماهنگی با من همه جا میرفت و این سفرها نه نتیجه ای و نه گزارشی داشت. گفتني است منوچهر متكي ۲۲ آذرماه ۱۳۸۹ از سمت خود بركنار و علي اكبر صالحي بر جي وي نشست.


ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 5 شهريور 1387برچسب:پاتوق جوانان, افشاگري ,احمدي‌نژاد , منوچهر متكي, :: 23:7 :: توسط : محمد مهدی محسنی

روزنامه‌های انگلیسی از تصمیم واشنگتن و لندن برای آغاز مداخله نظامی در سوریه طی یک یا دو هفته آینده خبر دادند. روزنامه ایندیپندنت نوشت: کشورهای غربی از جمله انگلیس در نظر دارند اقدام نظامی یک جانبه‌ای را علیه دولت بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه ظرف دو هفته آینده به عمل آورند. دیوید کامرون، نخست‌وزیر انگلیس در جریان تماس تلفنی 40 دقیقه‌ای خود با باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا به بحث و گفت‌وگو درباره حملات موشکی به مواضع دولت دمشق پرداخت. کامرون این موضوع را در گفت‌وگوی تلفنی خود با فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز مطرح ساخت. در همین حال، دولت انگلیس اعلام کرده که قدرت‌های غربی ظاهرا در پی اقداماتی در راستای جلب نظر موافق سازمان ملل متحد برای آغاز مداخله نظامی در سوریه هستند. ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس اعلام کرد: در قرن 21 ما نمی‌توانیم اجازه دهیم که تسلیحات شیمیایی با خشونت تمام در کشوری مورد استفاده قرار گیرد و هیچ عواقبی نداشته باشد. در همین حال، یک مقام دولتی انگلیس اعلام کرد: ما می‌خواهیم نشان دهیم که حمله این چنینی بدون واکنش جدی باقی نخواهد ماند. انتظار می‌رود کامرون که در تعطیلات به سر می‌برد تعطیلات خود را کوتاه‌تر کند و برای برگزاری نشست شورای امنیت ملی دولت انگلیس به لندن بازگردد. گزارش‌ها حاکی از آن است که هرگونه مداخله نظامی احتمالی در سوریه احتمالا در قالب شلیک موشک از سوی نیروهای آمریکایی مستقر در منطقه خواهد بود. البته روزنامه گاردین در گزارش خود اعلام کرد که کشورهای عضو سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) می‌توانند بدون حکم سازمان ملل متحد در سوریه اقدام نظامی به عمل آورند؛ نظیر اتفاقی که در مداخله نظامی آمریکا در کوزوو روی داد.

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 4 شهريور 1392برچسب:پاتوق جوانان, حمله نظامی, سوریه,, :: 23:47 :: توسط : محمد مهدی محسنی

یکی از موضوعات، و شاید مهمترین موضوع، سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران از آغاز تا امروز چگونگی مدیریت روابط با ایالات متحده آمریکا بوده است. به گونه‌ای که این موضوع همواره در بين اولویت‌های نخستين سیاست خارجی ایران در دولت های مختلف پس از انقلاب اسلامی قرار داشته است. چگونگی مدیریت روابط با آمریکا در طول پیوستاری با دو حد نهایی مذاکره و مقابله در نوسان بوده که به صورت سیاست تعامل و تقابل تجلی یافته است. با انتخاب حسن روحانی به ریاست جمهوری اسلامی ایران بردار سیاست خارجی ایران از تقابل به سوی تعامل با آمریکا در حال تغییر جهت است. در دست گرفتن سکان هدایت دستگاه دیپلماسی توسط محمدجواد ظریف، نيز انتظار اتخاذ سیاست مذاکره و تعامل با آمریکا را سرعت و شدت بیشتری بخشيده است. اما پرسش راهبردی آن است که اهميت و فضیلت مذاکره در چیست؟ به بیان دیگر مذاکره با آمریکا، یا به سخن بهتر پاسخ مثبت به درخواست و تمایل آمریکا برای مذاکره مستقیم با ایران، در چه شرایطی عقلانی و منطقي است. در پاسخ به این پرسش باید گفت مذاکره با آمریکا در صورتی عقلانی و منطقي است که تضمین و تأمین کننده منافع ملی ایران باشد. چون مذاکره به خودی خود هیچ ارزش و فضیلت ذاتي ندارد. از این روی، اگر چشم‌اندازی برای نتیجه بخش بودن مذاکرات، حتی در دراز مدت، مبنی‌بر تأمین منافع ملی کشور وجود داشته باشد، مبادرت به آن منطقی و موجه است. براین اساس، آمریکا اگر واقعاً خواهان پایان بخشیدن به منازعه و مقابله و آغاز مذاکره رو در رو با جمهوری اسلامی ایران است باید شرایط حداقلی مذاکره مبنی بر نتیجه بخش بودن آن را ایجاد نماید. تحقق و تضمین این شرایط به معنای مذاکره مشروط و گذاشتن پیش شرط برای مذاکره نیست. چون این شرایط حداقلی پیش شرط‌های اضافی و خارج از مذاکره نیستند، بلکه مفروضات و مسلماتی اند که در بطن هر مذاکره ی معنادار ومعقولي نهفته است. به گونه‌ای که مذاکره ماهیتاً متضمن و مستلزم این مفروضات و مسلمات می‌باشد و نبود آنها حکایت از نبود مذاکره به معنای متعارف در دیپلماسی و روابط بين الملل است. اهمیت و ضرورت تأمین این شرایط برای مذاکره با آمریکا زمانی آشکارتر می شود که این احتمال و ظن وجود دارد که هدف طرح مذاکره مستقیم با ایران توسط دولت اوباما، صرفاً مذاکره برای مذاکره است. چون طرح مذاکره مستقیم با ایران یکی از پیشنهادهاي استراتژیست های آمریکا به اوباما در مبارزات انتخاباتی دور اول ریاست جمهوری او در سال 2008 بود؛ هدف این راهبرد تبدیل بازی باخت ـ باخت آمریکا مبنی‌بر سیاست جورج بوش در قبال ایران به یک بازی دو سر برد آمریکا در دوره اوباما بود. بر پایه این راهبرد، آمریکا به جمهوری اسلامی ایران پیشنهاد مذاکره بی‌قید و شرط را می‌دهد. ایران در پاسخ یا این پیشنهاد را می پذیرد یا رد می کند؛ که در هر دو صورت به نفع (برد) آمریکا و ضرر (باخت) ایران می‌باشد. اگر ایران مذاکرات بی قید و شرط را بپذیرد، در جریان آن در اثر فرآیند یادگیری و جامعه‌پذیری اقناع شده و رفتار و سیاست خود را تغییر می دهد؛ اگر ایران مذاکره بی‌قید و شرط را نپذیرفته و رد کند، باز به نفع آمریکا خواهد بود؛چون زمینه فشار سیاسی و اقتصادی بر آن از طریق اجماع سازی بین‌المللی تسهیل می‌گردد. تندورها، جناح افراطی و جنگ طلب‌ها در امريكا، هماهنگ و هم زبان با اسرائیل و لابی صهیونیسم، که تعرض نظامی به ایران را نا‌ممکن می بینند در صددند تا بخش نخست این راهبرد را محقق سازند. به گونه‌ای که آنها به شدت تلاش می‌کنند تا شرایط را به گونه‌ای فراهم سازند تا راهی و روزنه ای برای پاسخ مثبت به مذاکره مستقیم باقی نماند و جمهوری اسلامی به ناچار آن را رد کند. از سوی دیگر، میانه روها و به اصطلاح کبوترها در آمریکا خواستار آنند که شرایط به گونه‌ای مهیا شود تا جمهوری اسلامی ایران به پیشنهاد مذاکره پاسخ مثبت دهد. از این رو، هر دو گروه از هدف و سیاست و راهبرد واحدی نسبت به ایران حمایت می کنند که عبارت است از تشدید تحریم ها و فشارهای اقتصادی. گروه تندرو، این سیاست را زمینه‌ساز ستیز با ایران می پندارد؛ دسته دوم، این سیاست را زمينه ساز استحاله جمهوري اسلامي ایران می‌داند. بنا بر این ، در پاسخگویی به پیشنهاد مذاکره با آمریکا باید بسیار تأمل و دقت کرد. چون رد بی‌درنگ مذاکره با آمریکا موضع تندروهای جنگ طلب در آمریکا و رژیم اسرائیل را تقویت می‌کند. کسانی که از 11 سپتامبر 2001 آرزوی تعدی و تجاوز به ایران را در سر می‌پرورانند. از سوی دیگر، پاسخ بی‌درنگ مثبت به پیشنهاد مذاکره آمریکا با ایران برای صرف مذاکره که تضمین کننده حقوق و منافع ملی نباشد نیز عاقلانه و منطقی نیست. چون مذاکره ای است که نتیجه‌اش از پیش تعیین شده است و به نفع (برد) آمریکا و به ضرر (باخت) ایران خواهد بود. از این رو، راهبرد دیپلماتیک و مذاکراتی ایران نسبت به پیشنهاد آمریکا باید مختل كردن و بر هم زدن بازی دو سر برد این کشور باشد. ایران باید راه سومی بیابد که راهبرد دو وجهی آمریکا را خنثی کند. اتخاذ این راهکار در دولت یازدهم که سیاست خارجی‌اش بر پایه تعامل سازنده و مؤثر استوار است امکان‌پذیر خواهد بود. راهکار پیشنهادی که در میانه رد و قبول مذاکره برای مذاکره قرار دارد، مذاکره نتیجه بخش است. به گونه‌ای که جمهوری اسلامی ایران باید به مذاکره نتیجه بخش پاسخ مثبت بدهد. مذاکره نتیجه بخش، مذاکره‌ای است که امکان و احتمال برد هر دو طرف در آن وجود داشته باشد، نه اینکه برد یکی و باخت دیگری پیشاپیش مشخص و مسلم باشد. مذاکره نتیجه بخش و واقعی در رابطه با ایران و آمریکا، زمانی تحقق می‌یابد که تحت این شرایط انجام گیرد: 1. آمریکا باید اختلاف دیدگاه ارزشی، ایدئولوژیک و اخلاقی جمهوری اسلامی با خود را به رسمیت بشناسد. آمریکا باید بپذیرد که جمهوری اسلامی ایران یک نظام سیاسی متفاوت با نظام ارزشی و عقیدتی متفاوت با نظام سیاسی آمریکا یعنی لیبرال دموکراسی است. از این رو، آمریکا نباید در صدد تحمیل نظام سیاسی، ارزشی و اخلاقی خود بر جمهوری اسلامی باشد که بر حسب تغییر ماهیت و ساختار آن تعریف می‌گردد. چون نپذیرفتن این اصل و فرض اولیه و بدیهی، با ماهیت مذاکره دیپلماتیک مغایرت دارد. 2. به رسمیت شناختن و احترام به حق حیات جمهوری اسلامی ایران. آمریکا در گفتار و کردار نشان داده است که حق حیات جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت و محترم نمی‌شمارد. به-طوری که حتی طرح مذاکره با جمهوری اسلامی ایران نیز برای استحاله و سپس سرنگونی آن پیشنهاد گشته است. از این رو، دولت اوباما باید چنان رفتار کند که در مذاکره با ایران حق حیات جمهوری اسلامی را به رسمیت شناخته است. 3. به رسمیت شناختن حقوق و منافع ملی ایران. بر پایه قواعد و عرف بین‌المللی، همه کشورها حق تعقیب و تأمین منافع ملی خود را به صورت مسالمت آمیز دارند. به گونه‌ای که از این نظر همه کشورها کارکرد همسان و یکسانی دارند؛ اگر چه در عمل همه کشورها به یک میزان در تحقق این کارکرد موفق نیستند. از این رو، هیچ کشوری، ولو در مقام یک ابر قدرت، باید این حق کشورهای دیگر را به رسمیت شناخته و محترم بشمارد. مذاکره آمریکا و ایران در صورتی نتیجه بخش خواهد بود که آمریکا این حق جمهوری اسلامی ایران را به رسمیت بشناسد. تجارب تاریخی نشان می‌دهد که آمریکا در تعامل با ایران به گونه‌ای رفتار کرده است که ناقض این اصل و فرض مسلم در روابط بین الملل می‌باشد. 4. پذیرفتن جایگاه برابر ایران و مذاکره بر پایه احترام متقابل. در مذاکره دیپلماتیک اصل بر برابری و احترام متقابل مذاکره کنندگان است. البته این اصل به معنای برابری قدرت دو طرف مذاکره کننده نیست؛ بلکه بدان معناست که آمریکا با اتکا به قدرت برتر خود نتایج را از پیش تعیین نکند و از موضع تحکم و با هدف تسلیم ایران وارد مذاکره نشود. به بیان دیگر، اگر چه مذاکره ایران و آمریکا یک مذاکره نا متقارن است؛ اما مذاکره نا متقارن هیچگاه مستلزم برد قطعی و مسلم قدرت برتر و باخت طرف كم قدرت تر نمی باشد. به گونه ای که در بسیاری از مذاکرات نامتقارن، طرفی که از قدرت کمتری برخوردار بوده پیروز شده است. 5. یکی دیگر از شرایط مذاکره نتیجه بخش ایران و آمریکا، جلب اعتماد جمهوری اسلامی ایران است. مذاکره دو کشوری که روابط دیپلماتیک ندارند، در صورتی موفق و نتیجه بخش خواهد بود که بین آنها اعتماد متقابل شکل بگیرد. تاریخ تعامل آمریکا با ایران نشان می دهد که رفتار و کردار این کشور در قبال جمهوری اسلامی ایران صادقانه و مبتني بر حسن نيت نبوده است. برای نمونه در زمان حمله آمریکا به عراق در سال 1991، رئیس جمهور وقت آمریکا بیان داشت که در برابر حسن نیت ایران، حسن نیت نشان خواهد داد ولی در عمل خلاف آن انجام داد. یا در جریان بحران افغانستان، نتیجه تعامل مثبت ایران با آمریکا خصومت بیشتر مبني بر قرار دادن جمهوري اسلامي در محور شرارت بود. در ماههای اخیر نیز، برخلاف گفتارمسالمت جويانه، اقدامات و رفتار آمریکا در قبال ایران، اعتماد سوز بوده است نه اعتماد ساز. لذا، با عنایت به بی‌اعتمادی ایران نسبت به آمریکا، این کشور باید پیش از آغاز مذاكرات نتيجه بخش حسن نیت خود را در عمل نشان دهد. چون مار گزيده از ريسمان سياه و سفيد هم مي ترسد. و انسان مومن از يك سوراخ دو بار گزيده نمي شود.

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 4 شهريور 1392برچسب:پا توق جوانان, مذاکره آمریکا و ایران , :: 23:25 :: توسط : محمد مهدی محسنی

شیخ سلفی لبنان در ادعاهایی تاکید کرد: دبیرکل حزب الله در آینده اهل سنت را خواهد کشت و مذهب 'سُنی' را از بین خواهد برد. همه باید در نابودی حزب الله و نصرالله کمک کنند. از شیعیان نیز می‏خواهم ما را در این امر یاری کنند. «احمد الاسیر» شیخ سلفی لبنانی که به شیخ فتنه معروف شده است، پس از فتنه گری در شهرهای مختلف لبنان و درگیری با ارتش این کشور، پا به فرار گذاشته و در محلی نامعلوم مخفی شده است. وی هرازگاهی در نوارهای صوتی، سخنرانی کرده و ادعاهایی می‏کند که سوژه داغ رسانه های داخلی و خارجی لبنان می‏شود. این بار درمورد حزب الله لبنان و «سیدحسن نصرالله» دبیرکل این حزب، ادعاهای مضحکی کرده که خواندن آن خالی از لطف نیست. احمد الاسیر در سومین نوار صوتی که در دست رسانه ها و مطبوعات قرار گرفته مدعی شده است: انفجارهایی که اخیرا بیروت را لرزانده نتیجه اقدامات و لشگرکشی نصرالله به سوریه است که قصد کشتن برادرانمان را دارد. شیخ فتنه در ادامه ادعاهای خود می‏ افزاید: نصرالله ارتش آزاد سوریه و مخالفان لبنانی را "گروه تکفیری" می نامد تا با وجدانی راحت به کشتار آنان بپردازد و همگان را به سکوت وادار کند. وی خطاب به اهل سنت کشورش گفت: دبیرکل حزب الله در آینده به کمک سازمان اطلاعات و نیروهای امنیتی کشور که تحت امر او هستند شما اهل سنت را خواهد کشت. احمد الاسیر در ادامه ادعاهای خود تاکید کرد: نصرالله قصد نابودی مذهب "سُنی" را دارد. وی کینه ای پنهان علیه ما و مذهب ما دارد. این شیخ سلفی در پایان دست به دامن شیعیان شده و از آنها می‏خواهد که او را در نابودی نصرالله و حزب الله کمک کنند

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 3 شهريور 1392برچسب:پاتوق جوانان, شیخ فتنه, سوریه,لبنان, حزب الله, :: 23:31 :: توسط : محمد مهدی محسنی

آمریکادرفکرحمله نظامی علیه سوریه است منابع رسانه‌ای و امنیتی اسرائیل مدعی شدند که به دنبال ادعای حمله شیمیایی ارتش سوریه به حومه دمشق، آمریکا به دنبال حمله نظامی علیه سوریه بدون توجه به قطعنامه شورای امنیت است. به گزارش "یدیعوت آحارانوت"، گمان زنی هایی که در اسرائیل درباره تحولات اخیر سوریه انجام می شود از جدی بودن آمریکا در اقدام نظامی واشنگتن علیه سوریه حکایت دارد. این پایگاه خبری اسرائیلی گزارش داد که آمریکا حتی بدون تصویب قطعنامه شورای امنیت علیه سوریه علیه این کشور اقدام می کند. در همین حال، یک منبع امنیتی وابسته به ارتش اسرائیل اعلام کرد که آمریکا در فکر حمله نظامی به سوریه بدون توجه به قطعنامه شورای امنیت است. مقامات غربی مدعی هستند که دولت سوریه اخیرا از سلاح های شیمیایی در حومه دمشق استفاده کرده است، این در حالی است که دولت سوریه معتقد است که سوریه از هیچ سلاحی استفاده نکرده است. در همین راستا، وزیر اطلاع رسانی سوریه روز شنبه اعلام کرد که وزیر اطلاع رسانی سوریه اعلام کرد که برخی کشورهای عربی به گروه های تروریستی سلاح می فرستند این در حالی است که سوریه به طور شفاف با کمیته تحقیقات بین‌المللی و متخصصان شیمیایی سازمان ملل همکاری می‌کند. وزیر اطلاع رسانی سوریه در واکنش به تلاشهای خصمانه آمریکا علیه دمشق تصریح کرد فشار آمریکا فایده ای ندارد و تنها وقت تلف کردن است و ما هرگز از مبارزه با تروریسم عقب نشینی دست بر نمی داریم. وی اعلام کرد که مسئولان سوری هرگز با گروه های ترویستی تفاهمی نخواهد داشت. عمران الزعبی با اعلام اینکه وجود سلاح های شیمیایی در سوریه و یا عدم آن از اسرار دولت است گفت: حتی اگر ما سلاح شیمیایی داشتیم هرگز از آن استفاده نمی کردیم این در حالی است که برخی کشورهای عربی سلاح های شیمیایی برای تروریست ها می فرستند. وزیر اطلاع رسانی سوریه با تاکید بر کشف انباری حاول مواد شیمیایی ارسال شده از عربستان در جوبر تاکید کرد دمشق مدارکی دارد که ثابت می کند گروههای مسلح از سلاح شیمیایی استفاده کرده اند. گفتنی است که ارتش سوریه امروز انبار حاوی مواد شیمیایی را در منطقه جوبر واقع در حومه دمشق کشف کردند و روی این بشکه ها عبارت "ساخت عربستان" درج شده است. ارتش سوریه امروز در عملیات پاکسازی حومه دمشق از ترویست ها، چندین بشکه مواد شیمایی را در تونلی در منطقه جوبر کشف کردند و تعدادی از سربازان سوری بر اثر استنشاق آن دچار حالت خفگی شدند.

ارسال شده در تاریخ : شنبه 2 شهريور 1392برچسب:آمریکا, سوریه,جنگ, :: 23:32 :: توسط : محمد مهدی محسنی

«عمران الزعبی» وزیر اطلاع‌رسانی سوریه : حمله به سوریه هیچ‌گاه برای هیچ‌کس ساده نخواهد بود، چراکه چنین حمله‌ای پاسخی جدی خواهد داشت که شعله آن تمام خاورمیانه را به آتش می‌کشد. آمریکا و کشورهای غربی در چند روز اخیر با این ادعا که دولت سوریه روز چهارشنبه به منطقه «الغوطه» در نزدیکی دمشق حمله شیمیایی کرده، فشارها بر دولت را افزایش داده‌اند. آمریکا امروز یکی از ناوهای خود را نیز در نزدیکی سواحل سوریه مستقر کرده است. وزیر اطلاع‌رسانی سوریه در پاسخ به اتهامات کشورهای غربی گفت: دولت سوریه به هیچ وجه، در هیچ منطقه‌ای از سوریه از هیچ‌نوع سلاح هسته‌ای استفاده نکرده است. ارتش در منطقه «جوبر» مخازنی پلاستیکی حاوی مواد شیمیایی کشف کرده که روی آن‌ها عبارت «ساخت عربستان» درج شده است. وی با اشاره به شواهدی که نشان می‌دهد مخالفان دولت سوریه این حمله را انجام داده‌اند، گفت توسل به تسلیحات شیمیایی، نشان از ناتوانی و یأس مخالفان است. پیشتر «قدری جمیل» معاون نخست‌وزیر سوریه هم با رد اتهامات، گفته بود دولت از انجام تحقیقاتی شفاف و منصفانه در این مورد، حمایت می‌کند.

ارسال شده در تاریخ : شنبه 2 شهريور 1398برچسب:دمشق, حمله نظامی , خاورمیانه, سوریه,, :: 23:20 :: توسط : محمد مهدی محسنی

کد خبر: 61169 زمان مخابره: 1392/5/27 ساعت: 14:50 سرویس: نامه > دیگر رسانه ها

پیام سرلشکر فیروزآبادی درپی انتخاب وزرا

 
 

سرلشکر بسیجی دکتر فیروزآبادی انتخاب وزرای کابینه توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی و انتصاب معاونین رئیس جمهور را تبریک گفت.


به گزارش نامه به نقل از دفتر ویژه رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، سردار سرلشکر سیدحسن فیروزآبادی در پیام‌های جداگانه‌ای انتخاب شایسته وزرا و رای اعتماد نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی و همچنین انتصاب معاونین رئیس‌جمهور را تبریک گفت و توفیقات بیش از پیش آنان را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آرزو کرد. 
 
در بخشی از این پیام آمده است: امیدوارم با مدد از سرمایه عشق و ارادتی که به اسلام عزیز و انقلاب اسلامی، حضرت امام خمینی (ره)، ولایت فقیه و ملت شریف ایران دارید در مسیر تحقق احکام نورانی اسلام و خدمت به محرومان گام بردارید و با بهره‌مندی از تجارب ارزنده خود با امعان نظر به چشم‌‌انداز بیست ساله و سیاست کلی برنامه پنج‌ساله پنجم نظام، ابلاغ شده از سوی رهبر عزیز به منظور خلق حماسه اقتصادی، ‌تعامل سازنده با جهان و تحقق شعار اعتدال و امید که راه روشن ائمه اطهار علیهم‌السلام است در راه عدالت و پیشرفت میهن اسلامی موفق و پیروز باشید.
 
در این پیام همچنین آمده است: توفیقات بیش از پیش شما را در خدمت به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، تحت توجهات حضرت بقیة‌الله‌الاعظم امام زمان (عج) و رهنمودهای حکیمانه نایب بر حقش مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا، حضرت آیت‌الله‌العظمی امام خامنه‌ای عزیز از خداوند سبحان مسئلت دارم. سلامت و پیروز باشید.

ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 30 مرداد 1392برچسب:پاتوق جوانان, انتخاب وزرا, دولت یازدهم , سرلشگر فیروزآبادی, :: 19:2 :: توسط : محمد مهدی محسنی

برخی شنیده ها از آخرین تصمیم دولت یازدهم مبنی بر انتخاب فاطمه هاشمی به عنوان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خبر می‌دهند. به گزارش خبرنگار مهر، فاطمه هاشمی رفسنجانی رئیس سابق فدراسیون ورزشی بیماران خاص بود. وی دختر اکبر هاشمی رفسنجانی است. وی فعالیت خود را در سال ۱۳۷۳ در بنیاد بیماری‌های خاص آغاز کرد. در سال ۱۳۷۷ با تاسیس فدراسیون ورزشی بیماران خاص تاسیس و تحت نظر فدراسیون ورزش‌های همگانی قرار گرفت، وی در سال ۱۳۸۴ ریاست این فدراسیون را بر عهده گرفت. فاطمه هاشمی در تاریخ ۳۰ مرداد ۱۳۸۸ از این سمت استعفا کرد و سمت دولتی دیگری ندارد و در حال حاضر مدیر خدمات اجتماعی انجمن (ام اس) است. از سوی دیگر گفته می‌شود که هنوز گفتگوها بر سر انتخاب گزینه قطعی سازمان حفاظت محیط زیست در جریان است و محمدرضا تابش رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس یکی دیگر از گزینه هایی است که احتمال انتخابش برای ریاست سازمان محیط زیست وجود دارد. پیش از این بسیاری از فعالان محیط زیست بر سر گزینه «معصومه ابتکار» به عنوان رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید داشتند اما از سویی دیگر نام گزینه‌هایی چون «محمد مجابی»، «علی اصغر محمدی فاضل »، «محمد باقر صدوق» و «سورنا ستاری » نیز مطرح است. مهر تاکید می کند این خبر قطعی نیست و تنها برخی منابع خبر از انتخاب وی داده اند.

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:"فاطمه هاشمی" , گزینه زن , کابینه یازدهم, معاون رئیس جمهور, :: 23:45 :: توسط : محمد مهدی محسنی

دختر آیت الله هاشمی گفت: مجلس و قوه قضاییه موظف به رعایت حقوق مردم هستند. نه اینکه وقتی به برادر آقای علی لاریجانی تهمت می زنند، ایشان آن زلزله ی سیاسی را در کشور ایجاد کنند و برای بقیه واکنش عادی بگیرند. وی افزود: ضمن آنکه در ماجرای مربوط به برادر آقای لاریجانی، مستند به یک فیلم بود که البته به خطا و درست بودن آن کاری نداریم، اما ماجرای امروز مجلس در مورد مهدی هاشمی چیزی جز تهت و توهین نبود.

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:هاشمی رفسنجانی, زلزله سیاسی, لاریجانی, مهدی هاشمی, :: 23:34 :: توسط : محمد مهدی محسنی

فائزه هاشمی: خانواده هاشمی مرغ عزاوعروسی‌اند/ پدرم هیچگاه به خاطر نوع پوششم به من تذکر نداد/ عدم حضور زنان در کابینه روحانی شروع خوبی برای 50درصد جامعه نبود سال‌هاست که بسیاری از زنان اصولگرا هم روسری‌های رنگین‌شان از زیر چادرهایشان بیرون است. در این موارد به یاد نمی‌آورم پدرم به من تذکر داده باشد به گزارش نامه، روزنامه اعتماد در گفت و گویی با فائزه هاشمی نوشت: * برخی عرف‌ها در جامعه ما تحمیلی است، عرف تحمیلی هم فاقد ارزش است و ماندگار نمی‌تواند باشد. بنابراین من هم جایی که اعتقاد به آن عرف نداشته باشم و آن را منطقی و به نفع جامعه به ویژه زنان و دختران ارزیابی نکنم الزامی به رعایت آن نمی‌بینم. بعضی عرف‌ها خود به خود به وجود می‌آید و پایگاه ارزشی واقعی در جامعه دارند که من هم معمولا از آنها تبعیت می‌کنم. اما برخی عرف‌ها ساختگی است، تحمیلی است، در تضاد با حقوق انسان‌ها و به ویژه حقوق زنان است. *{در پاسخ به سوالی که به شلوار جین و روسری رنگی وی اشاره داشت} در برابر افکار تحمیلی و فشارهای گروه‌های خاصی ایستادگی کردم که به نظر می‌رسد عموم جامعه هم تفکراین گروه‌ها را قبول نداشتند چون اگر غیر از این بود این رفتارهای من نمی‌توانست ادامه یابد و به طور طبیعی توسط اکثریت جامعه پس زده می‌شد، نه تنها این‌طور نشد بلکه مورد استقبال نیز قرار گرفت حتی توسط بسیاری از خانواده‌های مذهبی. سال‌هاست که بسیاری از زنان اصولگرا هم روسری‌های رنگین‌شان از زیر چادرهایشان بیرون است. در این موارد به یاد نمی‌آورم پدرم به من تذکر داده باشد. ولی موضوعات دیگری بوده که تذکر دریافت کرده‌ام.برای مثال در روزنامه زن، مثلا چرا فلان موضوع تیتر یک شد و به صفحه دوم نرفت. توصیه، تذکر و گاهی هم تشر از ایشان دریافت کرده‌ام. *روزنامه زن خوشایند خیلی‌ها نبود. روزنامه زن اصلاح‌طلب و مدافع حقوق زنان بود و مورد خشم بخشی از مسوولین قرار داشت و روزنامه هم مثل خیلی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب در سال 1378 توقیف شد. البته حدود هفت سال پیش تبرئه و آزاد شد. انگیزه و برنامه‌یی برای تجدید چاپ این روزنامه ندارم. *به خاطر نمی‌آورم هیچگاه اصولگرا بوده باشم یا کسی مرا اصولگرا خطاب کرده باشد، البته منظورم اصولگرا در چارچوب تقسیم‌بندی‌های سیاسی است. من از همان زمانی که وارد فعالیت‌های اجتماعی و بعد از آن هم وارد مجلس شدم همیشه مورد غضب گروه‌های افراطی راست قرار داشتم. گروه‌های فشار هیچ‌وقت نسبت به من در مخالفت و برخورد کوتاهی نکرده‌اند. در ایام تبلیغات مجلس پنجم به برنامه‌های تبلیغاتی و سخنرانی‌های من حمله می‌کردند. شما اگر گذشته را مرور کنید متوجه می‌شوید که این ابراز لطف‌ها مسبوق به سابقه است و از همان دهه 70 مورد غضب اینها بوده‌ام. بنابراین من تغییر رفتار ندادم و از همان ابتدا انگار که اصلاح‌طلب بودم. حزب کارگزاران هم که من فعالیت سیاسی‌ام را با آن شروع کردم یک حزب اصلاح‌طلب بود. اما از وقایع سال 88 به بعد فضا امنیتی‌تر و بسته‌تر شد و همچنین تکنولوژی و کانال‌های اطلاع‌رسانی گسترده‌تر و عمومی‌تر شد و در نتیجه رفتارها بیشتردیده وشنیده شد و مردم بیشتر آگاه شدند، و‌گرنه من همان هستم که بودم. نسل سومی‌های انقلاب کمتر دهه 70 را به خاطر می‌آورند و بیشتر با وقایع پس از انتخابات 1388 مرا شناختند. برای من تاریخ با شدت و ضعف‌هایی در این دو دهه اخیر تکرار شده است. *مجلس پنجم مجلس خوبی بود. ما به عنوان اقلیت اصلاح‌طلب بین 90 تا 110 رای و گاهی هم بیشتر به تناسب موضوع داشتیم. حتی راست‌های آن مجلس هم راست‌های معتدل و بسیار قابل احترامی بودند. تعداد عقلا در هر دو طرف بسیار بیشتر از افراطی‌ها بود و کشور هم تقریبا با تدبیر و عقل اداره می‌شد. *اتفاقی که در هشت سال اخیر و به ویژه از سال 88 به بعد رخ داد این بود که جامعه متوجه شد شایعات و اتهاماتی که درباره آقای هاشمی و خانواده‌اش در طول این سال‌ها گفته شده صحت ندارد و اگر این دوره هشت ساله بلایی برای کشور و مردم بود این ویژگی مثبت را داشت که خیلی چیزها برملا شد، بسیاری از واقعیت‌ها از زیر ابرهای دروغ و تهمت بیرون آمد و ذات و ماهیت بسیاری آشکار شد. *{در واکنش به شایعاتی درباره خانواده هاشمی}مگر آقای بهشتی نگفته بودند آسیاب به نوبت؟ کم درباره ایشان مطالب نادرست گفته می‌شد؟ به اعتقاد من شایعات بدون دلیل ساخته نمی‌شوند. این‌گونه شایعات معمولا برای افراد تاثیرگذار و بانفوذ و مقتدردر نهایت بی‌اخلاقی ساخته می‌شوند تا بتوانند هر زمان که نیاز باشد با تخریب شخصیتی آنها رقبای خود را از صحنه خارج کنند وبعضی نیز با ترویج شایعات برای خود، کار، اموال و سرمایه خود امنیت ایجاد می‌کنند. * در ورودی کلاردشت یک ویلای زیبا و بزرگی روی تپه توجه جلب می‌کند که می‌گفتند من مالک آن هستم. در پیگیری‌ها حتی سرایدار آن ویلا هم گفته بود که اینجا متعلق به فائزه هاشمی است. آخر معلوم شد مالک برای کارهای شهرداری و اداری ساخت ویلا به مشکل خورده بود و این شایعه را پخش کرده بود که این ویلا متعلق به فائزه هاشمی است تا کارش در ادارات انجام شود و موفق هم شده بود. *مذاکرات مجلس برای بررسی کابینه آقای روحانی را اگر دنبال کرده باشید انگار هر کس کم می‌آورد با دروغ و اتهام‌زنی بر اساس شایعات به این خانواده خودی نشان می‌داد. خانواده هاشمی شده‌اند مرغ عروسی و عزا! به نظرم این‌گونه رفتارها بیشتر به فتنه شبیه است که افراد با زیر پا گذاشتن اخلاق و انسانیت و دین وبراساس بغض و عقده و کینه آن هم در قامت یک نماینده مجلس و بر خلاف سوگندی که خورده است این‌گونه حرف بزند. *{در پاسخ به اینکه فکر می کردید به زندان بروید؟}حتی حکم هم که گرفتم چون ناعادلانه بود فکر نمی‌کردم اجرا شود. البته از حکمم ناراحت نبودم و هیچ‌وقت زندان رفتن نگرانم نمی‌کرد. تجربه عجیب و گرانبهایی بود و خدا را شکر می‌کنم. هنوز هم به عنوان بهترین مقطع زندگی‌ام به آن نگاه می‌کنم و از کسانی که این فرصت را برایم ایجاد کردند ممنونم. زندان دنیای دیگری به روی من باز کرد. فکر می‌کنم روحیه خودم بود که تحدید را برایم به فرصت تبدیل کرد. *{کارهای یک روز در زندان}صبحانه می‌خوردیم. ناهار را برای گروه خود آماده می‌کردم. چند ماهی مشغول ترجمه کتاب بودم و چند ساعتی در روز را به این موضوع می‌پرداختم. دو گروه کتابخوانی داشتیم دو تا یک ساعت در روز با هر کدام از این گروه‌ها بودم. گفت‌وگو با زندانیان و شنیدن داستان‌های زندگی‌شان. ورزش می‌کردیم. به نوبت حدودا ماهی یک روز بند را تمیز می‌کردم. هفته‌یی یکبار جلسه تحلیل خبر داشتیم. به مناسبت‌ها جلسات با موضوعات روز، سیاسی و غیرسیاسی داشتیم. حدود سه ماهی که وکیل بند بودم امورات بند و زندانیان را پی می‌گرفتم. در دو ماه آخر هم کار با هویه روی پارچه را یاد گرفتم و برای هم‌بندی‌هایم، برخی زندانبان‌ها و بیرونی‌ها یادگار دوران زندان را با امضا درست می‌کردم. *پدرم یکبار به ملاقات زندان آمدند. ماه دوم بود که البته به عنوان ملاقات نیامدند. مهدی هم آن زمان زندان بود و می‌خواست در مورد خاصی که تحت فشار قرار گرفته بود با ایشان مشورت کند. ضمن دیدن مهدی با من هم ملاقات داشتند. *به نظر می‌رسد که آقای روحانی وعمده اعضای کابینه معرفی شده قادر به محقق کردن این امیدها هستند، هر چند که عدم حضور زنان در کابینه بر خلاف برنامه‌های منتشر شده از طرف ایشان در زمان انتخابات شروع خوبی حداقل برای 50 درصد جامعه نبود.

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:پاتوق جوانان, فائزه هاشمی , ویلای شمال, :: 23:28 :: توسط : محمد مهدی محسنی

به گزارش پایگاه 598، نکات پرس نوشت: نیمه اول مردادماه سال جاری همزمان با تحویل کلید پاستور از سوی احمدی نژاد به رییس جمهور جدید، بلافاصله و قبل از هر اقدامی، آرشیو سایت ریاست جمهوری از دسترس خارج شد تا از این طریق، دسترسی هواداران بی شمار رییس دولت های نهم و دهم به تصاویر، فیلم ها و اظهارات محمود احمدی نژاد کاملا محدود و غیرممکن شود. چند روز بعد از این اقدام نیز در حرکتی عجیب و معنادار عبارت "اللهم عجل لولیک الفرج" از بالای صفحه اصلی سایت ریاست جمهوری (گوشه، سمت چپ سایت) خذف شد که البته برخی رسانه ها و سایت ها نسبت به انتشار این خبر اقدام کردند. همچنین در تازه ترین اقدام، تیم دولت جدید به سراغ پایگاه اطلاع‌رسانی دولت Dolat.ir رفت تا تمامی اخبار و مصوبات و لوایح مربوط به دولت‌های نهم و دهم، را حذف و از دسترس خارج کند. همچنین در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، نمادهای زیادی از عبارت "اللهم عجل لولیک الفرج" در ساختمان های نهاد ریاست جمهوری وجود داشت که اکنون در حال جمع آوری شدن است.

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 28 مرداد 1392برچسب:, :: 23:1 :: توسط : محمد مهدی محسنی

سایت هاشمی رفسنجانی و روزنامه‌های نزدیک به او، از همین حالا شعار اعتدال روحانی را برای خود مصادره کرده و اعتقاد دارند هاشمی رفسنجانی «نماد اعتدال» در کشور است‌. اما آیا هاشمی نماد اعتدال است. در این گزارش به این مساله پرداخته می‌شود. بعد از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری یازدهم، حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی که خود را دارای نقشی بی‌بدیل در پیروزی همکارش در مرکز بررسی‌های استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌داند‌، فضای بیشتری برای تکاپو در عرصه سیاسی کشور پیدا کرده است‌. او که در اولین روزهای پس از انتخاب روحانی برای سرکشی از کار و فعالیت‌های رییس‌جمهور منتخب‌، به دفتر کارش رفته بود‌، قرار است در طی 4 سال آینده نیز سایه خود را بر سر فعالیت‌های دولت نگه دارد‌. به همین دلیل هم هست که سایت هاشمی رفسنجانی و رسانه‌های نزدیک به او، از همین حالا شعار اعتدال روحانی را برای خود مصادره کرده و اعتقاد دارند هاشمی رفسنجانی «نماد اعتدال» در کشور است‌. این ادعا اما آنقدر دور از واقعیت است که بسیاری از رسانه‌ها در همان روزی که این مسئله طرح شد، به خاطرات خود از دوران ریاست‌جمهوری هاشمی و همچنین کارنامه کاری او در دوران فتنه مراجعه کردند تا نشان دهند اعتدال مد نظر هاشمی چیزی جز افراط نیست. اما افراط‌های هاشمی در چه فضاها و در چه مسایلی رخ داد‌؟ نگاهی به کارنامه کاری چندین ساله هاشمی به عنوان رئیس‌جمهور ، رئیس مجلس و همچنین رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام نشان می‌دهد هاشمی نمی‌تواند خود را به عنوان نماد اعتدال به جوانان مطرح کند‌. در این گزارش به نمونه‌هایی از افراط‌ هاشمی رفسنجانی در دوران‌ مختلف اشاره شده است : *فضای بسته نقد مطبوعات به دولت محسن رضایی در کتاب «رویارویی سوم و جهاداقتصادی» می‌نویسد که در دولت سازندگی فضای نقد و انتقاد کاملا بسته بود‌. اما این فضای بسته به چه دلیل به وجود امده بود‌؟ نزدیکان هاشمی بر این عقیده بودند که اگر دولت بخواهد کشور را به سمت سازندگی هدایت کند، باید دستش آزاد باشد فلذا رسانه‌ها باید انتقادات خود را تعطیل کنند و یا به صورت خصوصی بدون اینکه انعکاس بیرونی داشته باشد‌، مسایل را با مسئولین در میان بگذارند. با این حال واکنش هاشمی رفسنجانی به انتقاداتی که از او می‌شد مصداق بارز افراط در برخوردبا منتقد بود‌. بخشی از خاطره مرحوم عزت‌الله سحابی درباره عملکردآیت الله هاشمی رفسنجانی شاید مصداقی باشد برای این‌گونه رفتارها.ماجرا از این قرار است که حدود 19 سال قبل یعنی در 23 خرداد 69، 23 نفر از اعضاء نهضت آزادی و افراد موسوم به ملی مذهبی‌ها به دلیل انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت آقای هاشمی رفسنجانی و به دستور ایشان بازداشت شدند. سحابی که یکی از بازداشت شدگان سال 69 است می‌گوید: "ما به آقای هاشمی نامه اعتراضی نوشتیم. اعتراض ما به آقای هاشمی این بود که اولاً اوضاع اقتصادی کشور بسیار خراب است. فقر و اختلاف طبقاتی بسیار فاحش است. دوم اینکه وضع سیاست خارجی ما به گونه‌ای است که ما در انزوای کامل قرار گرفته‌ایم و همه دنیا با ما مخالف هستند. در رابطه با این نامه، 23 نفر را بازداشت کردند که یکی از آنها من بودم... بعد از دستگیری‌ها، در کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، چند تن از نمایندگانی که مرا می‌شناختند، به آقای هاشمی اعتراض کردند که چرا عزت الله سحابی را گرفتی؟ آقای هاشمی پاسخ داده بود: «رویش زیاد شده بود، می‌خواستیم رویش را کم کنیم» یکی دیگر از نمونه‌های برخورد تند با منتقدان هاشمی ماجرای برخورد با عباس عبدی بود که به دلیل انتقاد به دولت در روزنامه سلام‌، به حبس محکوم شد و بعد از گذراندن یازده ماه از دوران حبس خود، در نهایت در دادگاه تبرئه شد‌! احمد توکلی نیز در دوران دولت کارگزاران که جزو پایه‌گذاران روزنامه رسالت بود، مقالاتی راجع به میزان بدهی دولت به بانک جهانی نوشت که این مقالات با انتقاد شدید هاشمی رو‌به‌رو شد. توکلی در این باره می‌گوید "غیر از این نوشته‌ها ، نامه‌ای نیز نوشته و به مقام معظم رهبری دادم که آقای هاشمی برای من پیغام فرستاد که احمد آقا ! چرا این کارها را می‌کنی"؟ هاشمی رفسنجانی اخیرا نیز در دیداری که با مسئولان فصلنامه مطالعات بین‌المللی داشته‌، گفته که "اصلاً هیچ موردی تا به حال مخصوصاً آن دوره‌ای که رئیس جمهور بودم، موافق با زندانی سیاسی کردن هیچ کس نبودم. ما زندان را می‌شناختیم که چیست. بستن روزنامه برای من اصلاً یک تابو بود. مگر اینکه از دست من خارج بود".او یکبار دیگر نیز در سال 83 ادعاهای خود را تکرار کرده بود و بیان کرده بود ‌"‌چندین مجله در زمان دولت من شکل گرفتند و این ناشی از فضای آزادی بود که دولت ایجاد کرده بود و هیچ وقت از طرف من به آنها تعرض نمی‌شد‌". بعد از انتشار این مصاحبه و بیان این ادعاها از سوی هاشمی رفسنجانی، شورای سردبیری روزنامه «جهان اسلام» در توضیحاتی که به خبرگزاری مورد اشاره ارسال کرده بود، این ادعاهای رئیس دولت پنجم و ششم را رد کرد. اعضای شورای سردبیری روزنامه جهان اسلام در این رنجنامه از فضای سنگینی که مسئولان دولتی(دولت موسوم به سازندگی) بر رسانه‌های منتقد حاکم کرده بودند، سخن گفتند و اعلام کردند که این روزنامه به دستور "‌اعضا و ریاست ‌‌دولت سازندگی" توقیف شده بود."روزنامه جهان اسلام در حالی که در استقلال مالی کامل با تلاش مدیر مسئول محترم و سایر همکاران به لحاظ محتوا، شمارگان چاپ، توزیع، جذب آگهی و … به وضعیت مطلوبی رسیده بود، در غروب یکی از روزهای دهه فجر سال ‌73 با نامه مدیرکل مطبوعات داخلی وزارت ارشاد از انتشار بازماند." در بخش دیگری از این رنجنامه تصریح شده بود: "‌از طریق برخی اعضای دولت اطلاع حاصل شد که موضوع عملکرد روزنامه جهان اسلام در جلسه دولت سازندگی مطرح شده و برخی وزرای غیر مرتبط درباره آن سخن گفته و ضرورت توقیف آن را در حضور رئیس دولت مورد تاکید قرار داده‌اند. هنوز نمی‌دانیم که اعضا و ریاست محترم دولت سازندگی چگونه به خود اجازه دادند در مقام مدعی‌العموم بنشینند. تاسف زمانی مضاعف می‌گردید که بسیاری از رسانه‌ها بر اثر فضای سنگینی که حاکم بود، حاضر نمی‌شدند مراتب اعتراض و انتقاد دست‌اندرکاران روزنامه جهان اسلام را حتی به شکل خبری منعکس سازند". شورای سردبیری روزنامه جهان اسلام در این نامه خود با اشاره به شکایت این روزنامه به دستگاه قضایی یادآور شده بود که دستگاه قضایی با اعلام اینکه ‌هیات نظارت بر مطبوعات وزارت ارشاد اساساً حق چنین کاری نداشته، حکم به رفع توقیف روزنامه جهان اسلام داد؛ حکمی که به گفته گردانندگان این روزنامه، مسئولان وقت وزارت ارشاد تا آخرین لحظه حضور خود، در مقابل صدور و اجرای آن مقاومت کردند." در آن زمان تعداد روزنامه‌های خصوصی بسیار اندک و ناچیز بود و اندک روزنامه‌ها نیز در دست دولت بودند‌. به همین دلیل دولت از تریبون روزنامه‌های دولتی و همچنین نماز جمعه، فضای رسانه‌ای کشور را به شدت تحت کنترل و اداره خویش داشت‌. شاید همین مسئله بود که باعث شد در سال 88 نیز هاشمی به سمت تریبون نماز جمعه برود و حمایت علنی خود از آشوبگران را در همین تریبون بیان کند. نماز جمعه معروف هاشمی بعد از حوادث انتخابات 88 که در آن دختران و پسران با کفش و بدون حجاب درست به نماز ایستاده بودند و صفوف نماز را به هم ریختند ، یکی دیگر از صحنه‌های افراطی‌گری هاشمی و اطرافیانش است. مسئله‌ای که باعث شد شخص دیگری جایگزین او برای امامت نماز جمعه تهران شود. *افراط در اقدامات اقتصادی توجه زیاد به مسایل توسعه‌ای در دولت اول و دوم هاشمی رفسنجانی باعث شد بسیاری از اصول انقلاب و جدای از آن، اصول عدالت اجتماعی زیر سوال برود‌. سیاست تعدیل اقتصادی در واقع سیاست افراطی‌گری‌ در عرصه اقتصاد کشور بود و به دلیل افراط در تاکید بر سیاست‌های توسعه‌ای بود که تورم تا 50 درصد افزایش پیدا کرد و دلار از 80 تومان زمان جنگ به 600 تومان رسید. ‌کارشناسان اقتصادی زمان هاشمی که مبدع نظریه تعدیل اقتصادی بودند، اعتقاد داشتند اگر در فرآیند تعدیل 15 درصد کشور زیر چرخ‌های توسعه له شوند، اشکال ندارد زیرا این هزینه توسعه است. افزایش هزینه توسعه و فشار آن بر روی اقشار مردم، در مطبوعات آن دوران نیز ظهور و بروز داشت. سعید حجاریان در روزنامه عصر ما در سال 74 می‌نویسد: این جمعیت کثیر(مردم) شاهدند که هر روز از قدرت خریدشان کاسته می‌شود و از معیارهای یک زندگی متعارف و انسانی فاصله می‌گیرند و به تعبیری ناچارند با یک چشم شاهد عملیات جراحی سنگینی باشند که به نام تعدیل روی پیکرشان صورت می‌گیرد و با چشم دیگر ثروتهای افسانه‌ای منتفعین از سیاست مزبور را ببینند. چنین عملیات جراحی احتیاج به بیهوشی دارد و بخشی از لالایی‌های امیدوارکننده و خواب‌کننده که سختی‌‌های راه را سبک جلوه می‌دهد لازمه و مکمل سیاست تعدیل است اما تنها این امر کفایت نمی‌کند. افراط در همسو شدن با برنامه‌های بانک حهانی برای اقتصاد کشور نیز سرانجام خوبی در پی نداشت‌. آنهم در حالیکه تمام کشورهایی که به این برنامه‌ها عمل کرده بودند، هر کدام در قعر چاهی که خود برای اقتصادشان کنده بودند، گرفتار آمدند‌. برنامه بانک جهانی که از سوی قدرتهای بزرگ اقتصادی برای کشورهای جهان سوم نوشته شده بود، برای وابستگی هر چه بیشتر این کشورها به واردات و از بین بردن تولید داخلی آنها تدارک دیده شده بود‌. ماهاتیر محمد رهبر مالزی بیان کرده بود که تا زمانی که کشورش از این برنامه‌ها استفاده می‌کرد‌، هر روز با بحران جدیدی در مسایل اقتصادی رو به رو می‌شد اما بعد از مدتی با تولید برنامه‌های بومی شده اقتصاد کشور، توانستند از این بحران عبور کنند‌. برنامه اول توسعه بر‌اساس مقتضیات اقتصادی کشور برنامه‌ریزی شده بود اما هاشمی آن را اجرا نکرد و به جای آن، از آن به بعد با برنامه‌های توسعه‌ای که در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بر اساس مدل بانک جهانی ارائه می‌شد، کشور را به سمت وابستگی فوق‌العاده به واردات و از بین رفتن تولید داخل هدایت کرد و کار را به جایی رساند که دولت‌های پس از او و حتی دولت احمدی‌نژاد‌، 20 سال بعد نیز بدهی‌های خارجی که زمان هاشمی به وجود آمده بود راپرداخت کردند. در دوران ریاست‌جمهوری احمدی‌نژاد نیز یکبار دولت بدون اطلاع‌، از حساب بانکها منابعی را که گفته می‌شد برای پرداخت یارانه‌ها در نظر گرفته شده‌، برداشت کرد اما به سرعت این مسئله در مجلس و رسانه‌ها پیگیری شد و جلوی این کار گرفته شد اما در زمان هاشمی نه تنها در رسانه‌ها به این مطلب پرداخته نشد بلکه خود مجلس که نهادی نظارتی است، ماه‌ها بعد متوجه این امر شد که دولت بدون اطلاع از حساب بانکها برداشت‌هایی انجام داده است. همین روند در دولت خاتمی نیز ادامه پیدا کرد و نوشتن برنامه‌های توسعه‌ای بر اساس کتابهای بانک جهانی تا جایی پیش رفت که برنامه چهارم توسعه کپی غبر قابل انکاری از توصیه‌های بانک جهانی شد و زمانی که رسانه‌ها این مسئله را مطرح کردند، رییس وقت سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی این کتاب را که درکتابخانه‌ها و در بین نمایندگان توزیع شده بود، از سطح کشور و از بین نمایندگان جمع آوری کرد و از بین برد‌. هاشمی اما خود در اواخر دوره‌اش اعتراف کرد که آنقدر سرگرم توسعه و سازندگی بوده است که به فرهنگ نپرداخته و تمرکز بر مسایل سازندگی داشته است‌. *افراطی به نام «تربیت مدیران اشرافی» دوران ریاست جمهوری هاشمی رفسنجانی معروف به دوره تربیت مدیرانی است که بیش از هر چیز دیگری تنها به اشرافیت علاقه داشتند‌. گرچه به ظاهر ثبات مدیریتی در کشور حاکم بود اما این ثبات به معنای متورم شدن منابع مالی کشور در دست عده‌ای خاص بود‌. .یادگار امام (ره) در اردیبهشت ماه سال 70 در گفت‌و‌گو با کیهان در این باره گفته بود:«متاسفانه تجمل، زیبایی پرستی و رفاه‌زدگی و افراط در مهمانی‌های آنچنانی به حدی است که اگر بخواهیم به سالهای قبل از فوت امام بازگردیم، کار بس مشکلی در پیش داریم‌. شما سری به وزارتخانه‌ها بزنید‌، گلدان‌های گلهای زینتی که از مال مردم فقیر تهیه می‌شود را ببینید‌. میز و صندلی‌ها دیگر میز و صندلی‌های اول انقلاب نیست‌. سفره‌ها دیگر آن سفره‌ها نیست‌. ریخت و پاش‌ها به قدری است که دل هر کسی را به درد می‌آورد . اینها هم برای این است که شعارهای انقلاب را جدی نگرفته‌ایم.» *افراط در سیاست خارجی هاشمی رفسنجانی که اعتقاد داشت بعد از جنگ ایران و عراق‌، ایران در انزوای کامل بین‌المللی به سر می‌برد‌، سعی در تنش‌زدایی با دنیای غرب داشت اما این سیاست به تندروی‌هایی در زمینه زیر پا گذاشتن حقوق ملت ایران منتج شد که در نهایت با مخالفت رهبر انقلاب این اعمال اجرایی نشد‌. یکی از این برنامه‌ریزی‌ها، مطرح شدن مصوبه‌ای در شورای عالی امنیت ملی بود‌. هاشمی در شورای عالی امنیت ملی مصوبه‌ای را مطرح کرد که بر اساس آن ایران باید برای عادی سازی روابط با امریکا اقدام کند‌.. البته پیش از این جریان نیز هاشمی ماجرای مک فارلین را در کار نامه خود داشت‌. ماجرایی که درست در نقطه اوج جنگ با ورود مک فارلین مشاور ویژه رئیس‌جمهور آمریکا شکل گرفت و باعث شد ایران از لحاظ دیپلماتیک در منطقه با خسارت‌های غیر قابل جبرانی رو به رو شود‌. شعار هاشمی در زمان ریاست‌جمهوری‌اش‌، شعار تنش‌زدایی با کشور های غربی و به خصوص امریکا و اروپا بود اما این سیاست تنش‌زدایی در نهایت به جایی ختم نشد زیرا تاریخ جمهوری اسلامی نشان داده هر گاه ایران تمایل به برقراری رابطه با امریکا و تنش‌زدایی با این کشور و یا کشورهای اروپایی داشته‌، ماجراهایی به وقوع پیوسته و حلقه فشارها علیه ایران آنقدر بسته شده که در نهایت به مسایلی مانند دادگاه میکونوس و خروج سفرای اروپایی از کشور در زمستان سال 75 ختم شده است‌. *افراطی گری اطرافیان به جرات می‌توان گفت اگر هاشمی امروز اعتقاد دارد نماد اعتدال است‌، به این دلیل است که شاید خود را از عملکرد و رفتار و سخنان اطرافیان و حتی خانواده خویش مبرا می‌داند‌. چرا که اگر نگاهی به عملکرد این افراد داشت‌، به خوبی برایش روشن می‌شد که افراد نزدیک به او تا چه حد افراط‌گرایی را سرلوحه کار خویش قرار داده‌اند. این اعتقادات تا جایی پیش رفت که در نهایت به طرح مادام‌العمر کردن دوران ریاست‌جمهوری هاشمی منجر شد؛ طرحی که نه از طرف شخص رییس‌جمهور سابق‌،‌ بلکه از طرف اطرافیان وی در رسانه‌ها مطرح شد. اما فرزندان نماد اعتدال چه افراطی‌هایی داشته‌اند؟فائزه هاشمی دختر کوچک آیت‌الله، در راهپیمایی‌ها و آشوب‌های فتنه 88 حضور داشت‌. او یک روز به بهانه خوردن ساندویچ درمیدان آزادی در حال مصاحبه با خبرنگاران خارجی در طول مسیر راهپیمایی آشوبگران دیده می‌شد و روز دیگری به بهانه خرید در میان آشوبگران روز عاشورا. بارها نیز در گفت‌و‌گو با رسانه‌های ضد انقلاب، بدترین توهین‌ها را به مسئولان رده بالای نظام داشته است. مهدی هاشمی نیز که متهم به ارتباط با ضد انقلاب خارج از ایران و همچنین زمینه‌سازی برای آشوب‌های بعد از انتخابات 88 است، همچنان در نوبت است تا به پرونده‌اش رسیدگی شود و این جدای از ماجراهای مربوط به فساد اقتصادی رخ داده در سازمان بهینه سازی مصرف سوخت است که تا چندی پیش پرونده‌اش در رسانه‌ها باز بود‌. ماجرای استات‌اویل نیز در همان زمان از جمله مفاسد اقتصادی‌ای بود که بارها در محاکم قضایی اروپایی بررسی و عاملان خارجی آن مجازات شدند و در ایران هنوز این پرونده به نتیجه خاصی نرسیده و عاملان آن مشخص نیستند. عفت مرعشی همسر هاشمی رفسنجانی و گفته معروفش در روز رای‌گیری انتخابات سال 88 نیز هیچ گاه از یادها نخواهد رفت‌. او بود که برای اولین بار مطرح کرد "اگر موسوی رای نیاورد مردم باید به خیابانها بریزند". *وارونه جلوه دادن فضای کشور وارونه نشان دادن فضای کشور را هم می‌توان به نزدیکان هاشمی اما با چراغ سبز او مرتبط دانست‌. پسران هاشمی رفسنحانی که وظیفه جمع‌آوری و تدوین خاطرات حاج آقارا بر عهده دارند و سایت او را نیز اداره می‌کنند‌، ادعاهای زیادی را بر‌اساس صحبت‌های پدرشان مطرح کرده‌اند که این نیز جای تعجب دارد‌. سایت هاشمی رفسنجانی بعد از انتخابات 84 و همچنین 88 پروژه بنی‌صدریزاسیون کردن احمدی‌نژاد را در پیش گرفت و هر چند ماه یکبار با بحرانی خواندن فضای کشور‌، ادعا کرد زمان دولت هاشمی فضا چنین بود و چنان بود‌. حجت‌الاسلام هاشمی رفسنجانی نیز شخصا بارها وضعیت کشور در دوران احمدی‌نژاد را بحرانی خواند و با وضعیت ایران پس از جنگ مقایسه کرد. سایت او همچنین ادعا می‌کرد هاشمی با رهبر انقلاب کاملا هماهنگ بوده است در صورتی که رهبر انقلاب بارها در همان زمان از دولت گلایه کردند که در مسئله تجاوز فرهنگی، برنامه‌ریزی برای عدم اتکا به درامدهای نفتی و بومی کردن علوم انسانی و عدم سازش یا قدرتهای استکباری‌ کاری انجام نداده است‌. *فتنه 88 ملاک بارز افراط‌گرایی آیا حامی افرادی که فتنه پس از انتخابات سال 88 را به وجود آوردند، می‌تواند نماد اعتدال باشد‌؟ هاشمی رفسنجانی صراحتا در نماز جمعه از فتنه‌گران حمایت کرد‌.. برخی فتنه‌گران و آشوب‌گران پس از انتخابات در نماز جمعه معروف او شرکت کرده و این مراسم را به رژه تبلیغاتی خود در خیابانها تبدیل کردند‌. نامه بدون سلام و والسلام هاشمی به رهبر انقلاب بود که موج گسترده حملات رسانه‌های غربی به رهبر معظم انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را به سمت ایران سرازیر کرد و البته حضور و حمایت وی از سران فتنه 88 نیز بر کسی پوشیده نیست و هم اکنون به انحاء مختلف ادامه دارد . هاشمی امروز و در سن 79 سالگی هم رگه‌هایی از رفتارهای گذشته خود را حفظ کرده. او در حالی که همچنان بر گفته‌ها و عملکرد خود در جریان فتنه 88 پابرجاست‌، به دلیل پیروزی نزدیکانش در انتخابات، بیان می‌کند که در انتخابات تقلبی صورت نگرفته است‌. این در حالیست که هاشمی همان فردی است که از بعد از انتخابات مجلس ششم در هر انتخاباتی شرکت کرد، بازنده شد و فردای همان روز اعلام کرد در آن انتخابات تقلب شده است‌. بسیاری بر این عقیده‌اند که مطرح شدن ماجرای احتمال تقلب در انتخابات‌ها از همان ادعای هاشمی در انتخابات مجلس ششم آغاز شد‌. در انتخاباتی که بعد از ناکامی، هاشمی در نامه‌ای گمانه تقلب را بیان و همه را به خدا واگذار کرد!

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 28 مرداد 1398برچسب: «هاشمی رفسنجانی » , «اعتدال», افراط, ,دولت یازدهم, :: 22:39 :: توسط : محمد مهدی محسنی

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی گفت حزب‌الله لبنان سلاح اصلی ایران است و ایران با این سلاح می‌تواند به تهدید حمله به تأسیسات اتمی این کشور پاسخ دهد. به گزارش بی باک به نقل از کیهان، موشه یعالون می‌گوید: حزب‌الله همان سلاح اصلی است که ایران به واسطه‌ آن اسرائیل را در برابر احتمال حمله به تأسیسات اتمی تهدید می‌کند. وی این را هم گفته که «خاورمیانه اکنون در اوج زلزله استراتژیک به سر می‌برد و تنها مسئله ثابت همین بی‌ثباتی است.» وی همچنین در دیدار با مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا گفت: ایران، لبنان و سوریه محور شرارت در منطقه هستند و نباید اجازه داد آنها در منطقه پیروز شوند. وزیر جنگ رژیم جنایتکار و کودک‌کش اسرائیل گفت: نباید اجازه دهیم محور شرارت در درگیری‌های منطقه‌ای پیروز شود. وی همچنین گفت: اسرائیل باید خود را برای بن‌بستی دراز مدت و بی‌ثباتی فراوان در سوریه آماده کند. وی افزود: بخشی از بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه به این دلیل است که نظام ایران در همه درگیری‌های فعلی منطقه دخالت می‌کند.

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 27 مرداد 1392برچسب:اسرائیل, حزب الله,لبنان, ایران , :: 22:20 :: توسط : محمد مهدی محسنی
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 493
بازدید دیروز : 1537
بازدید هفته : 5223
بازدید ماه : 5111
بازدید کل : 204220
تعداد مطالب : 2393
تعداد نظرات : 191
تعداد آنلاین : 1


استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ

href=

كد موسيقي براي وبلاگ

دوست قرآنی