پاتوق جوانان
سایت علمی ، فرهنگی ، سیاسی ، دفاعی

 

اگر اين روزها احساس مي‌كنيد شوهرتان مثل هميشه سرحال نيست و آنطور كه بايد و شايد از كلمات محبت‌آميز در صحبت‌هاي روزمره‌اش استفاده نمي‌كند دست به كار شويد و برايش معجون گياهي محبت تهيه كنيد.
مي‌خواهيد محبت شوهرتان گلوله شود
 
اين معجون را به او بدهيد
 
براي تهيه اين معجون گياهي كافي است يك قاشق چاي‌خوري پودر زنجبيل را در يك ليوان شير حل كنيد و آن را خنك برايش ببريد. به گفته درمانگران طب سنتي استفاده از زنجبيل در برنامه غذايي براي افراد سردمزاج به آنها كمك مي‌كند تا به مرور سردمزاجي‌شان را درمان كنند اما اين درمانگران تذكر مي‌دهند كه مصرف زنجبيل براي افراد گرم مزاج بايد با احتياط زيادي انجام شود چرا كه مصرف بيش از اندازه از گياهان و عرقيات دارويي با طبع گرم براي افرادي كه مزاج‌شان گرم است عوارضي به همراه دارد. پس اگر از طبع و مزاج‌ همسرتان مطمئن هستيد براي افزايش محبت او عاطفه‌اش يك ليوان معجون شيرزنجبيل تهيه كنيد و او را دعوت به نوشيدن اين معجون محبت كنيد.


ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : پنج شنبه 14 شهريور 1392برچسب:پاتوق جوانان, زناشویی, محبت , زن و شوهر , چندبرابر , :: 15:34 :: توسط : محمد مهدی محسنی

اسلام براي تحكيم و تقويت دوستي ها و رابطه ها به سلام دادن و مصافحه سفارش زیادی کرده، چون خوشرويي و چهره گشاده و بشاش كينه و كدورت را مي زدايد و دوستي و خير و بركت به ارمغان مي آورد.

پيوندهاي اجتماعي نيازمند تحكيم است و استوارسازي اين رشته ها با كلي گويي به دست نمي آيد. بايد نمونه هاي عملي و مصداق هاي خاص و روشن ارائه شود تا مرزهاي دوستي و پيوندهاي عاطفي استوارتر گردد و پايدار بماند، "سلام"و دست دادن يكي از اين امور است.

نخستين علامت صداقت و برادري و مودت"سلام دادن"است و در پي آن،دست دادن و مصافحه. دو نفر را تصور كنيدكه به يكديگر مي رسند، آشنا و دوست هم هستند در اين برخورد بهتر است نخستين كلامشان چه باشد؟آيا مناسب تر از سلام چيزي سراغ داريد؟

سلام، اطمينان به طرف مقابل است كه هم سلامتي و تندرستي تو را خواستارم هم از جانب من آسوده باش و مطمئن كه گزندي به تو نخواهد رسيد من خيرخواه تو هستم نه بدخواه و كينه ورز و دشمن. نيز نوعي درود و تحيت اسلامي است كه دو مسلمان به هم مي گويند. اين معناي شعار اسلامي سلام است.

دست دادن و دست هم را صادقانه به گرمي فشردن، نشان ديگري از محبت و صميميت و خيرخواهي است و دلها را به هم نزديكتر و محبت ها را بيشتر مي سازد. تماس دو دست قلبها را نيز به هم نزديكتر مي كند.

سلام نام خداست و تحيت الهي سفارش پيامبر (ص) است و امامان تا آنجا كه فرموده اند؛ اگر كسي پيش از سلام شروع به سخن كرد جواب ندهيد.

در حديث ديگري امام صادق(ع) از قول خداوند نقل مي كند كه؛بخيل كسي است كه از سلام دادن به ديگري بخل ورزد.

سلام دادن به ديگري نه تنها چيزي از قدر و جايگاه انسان نمي كاهد و هيچ گونه ضرر و زيان مادي، پولي، آبرويي و... ندارد، بلكه محبت آور و صفابخش است و خداپسند و سيره رسول اكرم(ص) و روش و منش اولياي الهي است. به علاوه نشانه اي از تواضع و فروتني و نداشتن كبر است. انسانهاي متواضع نه تنها زيان نمي بينند بلكه عزت و محبوبيت هم پيدا مي كنند.

امام صادق(ع) فرمود؛از نشانه هاي فروتني اين است كه به هر كس كه برخورد مي كني سلام دهي. پيامبراكرم(ص)فرمود؛هرگاه يكديگر را ديدار كرديد با سلام و دست دادن با هم ديدار كنيد.

 

ادب و آداب سلام كردن

سيره پيامبر خدا (ص) آن بود كه به هر كه مي رسيد حتي كودكان ابتدا به او سلام مي كرد به خصوص در مورد سلام دادن به كودكان مي فرمود پنج صفت است تا زنده ام آنها را رها نخواهم كرد يكي هم سلام دادن به كودكان است تا پس از من سنت گردد. اين خصلت خجسته از اخلاق حسنه و روحيه پاك و تواضع او سر چشمه مي گرفت.

سلام را بايد آشكارا، بلند و با صداي رسا ادا كرد. احاديث زيادي با عنوان الجهر بالسلام"و "افشا سلام" آمده كه سفارش اكيد دارد كه سلام ها، رسا و بلند باشد نه زير لب و آهسته و نامفهوم و ناقص. جواب سلام نيز بايد همين گونه باشد، يعني بلند و واضح،تا طرف بشنود.

اگر در برخورد با ديگران يا ورود به جلسه اي و..... سلام آهسته بگوييد شايد سلامتان شنيده نشده باشد با اينكه شما سلام كرده ايد ولي به دليل سروصدا يا جمع نبودن حواس يا هر عامل ديگر سلامتان را نشنوند شما را بي ادب و بي اعتنا خواهند شمرد و متكبر خواهند پنداشت يا اگر سلام ديگري را جواب دهيد اما آهسته و زير لب به گونه اي كه نفهمد و نشنود شايد پيش خود فكر كند مساله اي یا خصومتي پيش آمده يا شما سر سنگين و متكبر شده ايد كه حتي جواب سلامش را هم نمي دهيد يا با دشواري و بي علاقگي جواب مي دهيد.

مصافحه هم دوستي آور، كدورت زا و محبت آفرين است ما علاقه خود و صميميت را با دست دادن ابراز مي كنيم. بر عكس اگر با كسي كدورت و دشمني داشته باشيم از دست دادن با او پرهيز مي كنيم. به همين خاطر اين دستور مقدس و پر بركت اسلامي در تحكيم رابطه هاي دوستي و اخوت ثمر بخش است.

امام باقر(ع) فرمود؛ هر دو نفر مومني كه با هم دست بدهند دست خدا ميان دست آنان است و دست محبت الهي بيشتر با كسي است كه طرف مقابل را بيشتر دوست بدارد.

دست دادن نيز همچون سلام ادب و آدابي دارد. يكي از آنها پيوستگي و تكرار است. در يك سفر و همراهي و ديدار حتي چند بار دست دادن نيز مطلوب است. همچنين هنگامه مصافحه، طول دادن و دست را زود عقب نكشيدن از آداب ديگراين سنت اسلامي است.در مصافحه پاداش كسي بيشتر است كه دستش را بيشتر نگه دارد.

 

دست دادن با نامحرم در معاشرت ها

بر اساس مكتبي بودن مرز دوستي ها و رابطه ها و معاشرت ها، دست دادن با نامحرم چه زن و چه مرد حرام است و صرف دوستي و رفاقت و آشنايي و همكار بودن يا ملاحظات سياسي و ديپلماتیک در سفرهاي خارجي و ديدارهاي رسمي دليل نمي شود كه كسي با نامحرم و اجنبي مصاحفه كند. روشنفكر مابي در اين مساله جايي ندارد.

رسول خدا(ص)فرمود؛با زنان دست نمي دهم البته با زنان نا محرم.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 13 شهريور 1392برچسب:پاتوق جوانان, روابط اجتماعی , ادب, سلام, مصافحه , نامحرم, :: 22:30 :: توسط : محمد مهدی محسنی

 
 
 
اغلب ما در خانواده هایی پرورش می یابیم که در آن تنبیه و پاداش روشی بوده که در مورد انضباط دهی به بچه ها به کار می رفته است اما چه تنبیهی باید به کار برد؟

برای بسیاری ازمردم واژه انضباط مترادف با تنبیه است. اغلب ما در خانواده هایی پرورش می یابیم که در آن تنبیه و پاداش روشی بوده که در مورد انضباط دهی به بچه ها به کار می رفته است. اما این روش به بچه ها فرصت انتخاب نمی دهد تا بتوانند مسئولیت پذیری را بیاموزند. گرچه پاداش و تنبیه ممکن است در سنین پایین موثر به نظر اید ولی ممکن است در دراز مدت موثر نباشد.

اما با همه این اوصاف، منظور ما این نیست که کلا روشهای تنبیهی مطرود و غیر موثر است در حالی که در برخی از شرایط صرفا تنبیه است که می تواند موثر باشد.البته تنبیه یک کودک کار آسانی نیست و انجام آن همراه با غم و رنجش فراوان هم برای کودک و هم برای والدین است.


نکات زیر به شما کمک می کند که یک تنبیه نرم و لطیف برای کودکتان به کار ببرید:

کودکان باید بیاموزند که کردارشان توام با نتایج و عواقبی است. بدون این عواقب کودکان افرادی خودخواه بار می آیند و این وظیفه اولیاست که به یک کودک بیاموزند که شخصی مهربان، منصف، صادق و درستکار باشد.

از آنجایی که بیشترین یادگیری کودکان از طریق الگوها و نمونه هاست اینکه ما از به کار بردن کلمات خشن و تنبیه های غیر انسانی استفاده نکنیم بسیار حایز اهمیت است.

تنبیه باید متناسب با جرم باشد. تنبیه های کوچک برای بدرفتاری های کوچک و تنبیه های بزرگ برای بی ادبی های بزرگ.

خونسرد و آرام باشید: والدین باید بسیار تلاش کنند که تعادل خود را از دست ندهند زیرا ممکن است حرفها و یا کارهایی انجام دهند که در آینده ختم به پشیمانی گردد. از همه اینها گذشته آنها فقط کودک هستند و کودکان اشتباهات زیادی مرتکب می شوند و البته گاه ارتکاب این رفتارها صرفا برای آزمایش اطرافیان است.

ایجاد وقفه یا استراحت اجباری: توقف و وقفه ایجاد کردن یک ابزار بسیار خوب برای تنبیه است که نه برای کودک و نه اولیا توام با تحقیر نمی باشد.

قوانین یک وقفه عبارتند از:

** کودک را از موقعیت دور کنید

** آنها را در یک مکان خاص قرار دهید تا تحریک نشود.

** با لحنی بسیار قاطع و محکم و بدون جیغ و فریاد به آنها بگویید که کارش ناپسند بوده است و باید تا پایان یک مدت خاص در آن محل باقی بماند، نه صحبت کند و نه جیغ و نه ...

** این مکان به ازای هر سال سن کودک یک دقیقه است.


** وقتی که زمان تمام می شود کودک باید فورا به خاطر رفتارش از اولیا عذر خواهی کند و در صورت امکان و مناسب بودن جو از فردی هم که با او بد رفتاری شده عذر خواهی کند.


** اگر کودک از عذر خواهی پرهیز کرد او را به محل انزوایش باز گردانید و مراحل را تکرار کنید. اگر هنوز هم حاضر به عذر خواهی نیست باید یک راست به اتاقش برود و تا زمانی که برای بیرون آمدن و عذر خواهی کردن آماده نشده است، بیرون نیاید. نکته قابل اهمیت این است که شما باید بازی های ویدیویی و کامپیوتری و یا هر وسیله سرگرمی دیگر را از اتاقش خارج کنید.

امتیازات و حقوق ویژه را قطع کنید: اگر کودکی کاری بسیار ناشایست را انجام داد، امتیازات خاصی مانند حق تماشای تلویزیون و بازی های کامپیوتری و .. را از او سلب کنید. مدت تنبیه از روی میزان نادرستی عمل انجام شده مشخص می شود.

تذکر دادن: برخی از اشتباهات در حد تنبیه نیستند بلکه لازم است به کودک اخطار داده شود که اگر به این رفتار ادامه دهد تنبیه خواهد شد.



ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 13 شهريور 1392برچسب:پاتوق جوانان, تربیت کودک تشویق و تنبیه, :: 1:21 :: توسط : محمد مهدی محسنی

 


15 نکته اخلاقی از زبان شیخ رجبعلی خیاط در ادامه آمده است:

۱٫http://www.bultannews.com/files/fa/news/1392/6/8/191792_948.jpg زنده باش و زندگی کن و بدان که حیات در حرکت و ممات در سکون است.

۲٫ می‌داند شما و دنیای شما از مجموع ذراتی خلق شده‌اند و خالق برای هر ذره جهان به این عظمت وظیفه خاصی قرار داده تا این نظم و شکوه را بیان کند و انسان از آن و گاهی در اثر غرور جزیی از آن است.

۳٫ هستی به سرعت غیر قابل باوری در حرکت است و همین حرکت در اندام شما وجود دارد و کل عالم با این شتاب به سوی خدا روانند، در نتیجه چنان بیاندیشید و حرکت کنید که از میدان وسیع این مغناطیس خارج نشوید که خالق را بشناسید و به عظمت خود پی ببرید و این خلقت حیرت انگیز نامش انسان است، را از دست ندهید.

 



ادامه مطلب...

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 11 شهريور 1387برچسب:پاتوق جوانان, نصایح اخلاقی, رجبعلی خیاط, :: 22:59 :: توسط : محمد مهدی محسنی

زنانی که اغلب حرفی برای گفتن ندارند و همه چیز را به راحتی قبول می کنند و اشتباهات دیگران را ساده می پذیرند، زنان قابل اعتمادی برای زندگی نیستند.

 زنانی که همواره در جستجوی محبت هستند، در آینده باعث از دست دادن اعتماد شما می شوند.

محبت به زنان باید بسیار مورد توجه آقایان قرار گیرد، اما نباید این محبت بیش از حدی باشد که زنان همیشه خواستار آن باشند.

 زنانی که زیاد محبت می کنند و اغلب از خود رفتارهای کنجکاوانه نشان می دهند، زنان مورد اعتمادی برای زندگی نیستند و قادر نخواهند بود زندگی شما را به درستی اداره کنند.

 بررسی های جدید دانشمندان نشان می دهد، زنانی که رفتار و اشتباه دیگران را با منطق از بین می برند و با رفتار های درست می توانند آزار و اذیت طرف مقابلشان را از بین ببرند، بهترین زنان برای زندگی هستند.


ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 6 شهريور 1398برچسب:خواستگار , اعتماد , رفتار , :: 22:9 :: توسط : محمد مهدی محسنی

دانشمندان و روانشناسان در جدیدترین تحقیقات خود دریافته‌اند که پسر بچه‌هایی که در دوران کودکی و نوجوانی بازیگوش‌تر هستند در آینده در کسب و کار موفق تر خواهند بود. دانشمندان و روانشناسان در جدیدترین تحقیقات خود دریافته‌اند که پسر بچه‌هایی که در دوران کودکی و نوجوانی بازیگوش‌تر هستند در آینده در کسب و کار موفق تر خواهند بود. براساس این پژوهش که بر روی حدود ۱۲.۶۸۶ پسر بچه که در فاصله‌ی سالهای ۱۹۵۷ تا ۱۹۶۴ به دنیا آمده‌اند و بررسی وضعیت نمرات درسی و فعالیت‌های ورزشی و خانوادگی آنها و نمرات درسی آنها در دانشگاه صورت گرفته این نتایج بدست آمده که از این میان پسر بچه‌هایی که بازیگوش‌تر بودند حتی با وجود نمرات نه چندان خوب درسی در آینده در شغل‌های خود موفقیت مالی و استراتژیک بیشتری کسب کرده بودند. بررسی‌ها نشان می‌دهند اکثر پسر بچه‌های بازیگوش در آینده کارآفرینان موفقی در زمینه‌ی کاری خود شده‌اند. از جمله خصوصیات خاص این افراد جسارت، استقبال از ریسک و خطر، اعتماد به نفس بالا، نمره‌ی بالا در آزمون سطح هوش و علاقه به فراگیری مطالب جدید است. پزشکان علت این تفکر انعطاف پذیر در این افراد را نوعی فرآیند شیمیایی پیچیده مربوط به انتقال دهنده‌ی عصبی دوپامین در مغز می‌دانند. پزشکان به والدین این کودکان بازیگوش توصیه می‌کنند تا به جای تنبیه آنها، از قدرت هوشی آنها در جهت ساخت یک ایده مفید استفاده کنند.

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:پا توق جوانان, تربیت کودک, :: 1:19 :: توسط : محمد مهدی محسنی

پدیدار شدن مهر و محبت افزون‏تر، معلول یک سرى عوامل است که بعضى از آنها در دست همسر و برخى در اختیار زوج است. آنچه که در اختیار زن است، احترام و اهمیت دادن به شوهر، مهیا کردن محیط خانه براى او، همراهى با او در امور مختلف، پرهیز از بحث و مجادله ‏هاى بى ‏نتیجه، توجه به خواسته‏ هاى جنسى شوهر و آماده ساختن خود براى او، صداقت و امانت و فداکارى و گذشت، از جمله امورى است که مراعات آن از جانب زن، مى ‏تواند در جلب محبت شوهر مؤثر باشد. اسلام به منظور ایجاد علاقه و محبت بیشتر میان دو همسر، به همتایى و کفو بودن آنها سفارش کرده است. در واقع مى‏توان گفت: مرد و زن اگر از نظر شرایط اعتقادى و اقتصادى، نزدیک به هم باشند و براساس صداقت و حسن اعتماد به همدیگر، زندگى خود را آغاز کنند و در طول زندگى روزمره به آن توجه کافى داشته باشند و آن را رعایت نمایند خداوند علاقه، محبت و الفت را بین این دو همسر قرار خواهد داد. پس از انعقاد پیمان ازدواج نیز براى استحکام خانواده و استمرار آن الفت و علاقه، باید هر یک از مرد و زن به روابط میان خود توجه کافى مبذول کنند. راه کارهاى ایجاد محبت 1. با مطالعه کتاب‏هاى مربوط به انتخاب همسر، آیین همسردارى، چگونگى ایجاد ارتباط با دیگران و نیز شرکت در جلسه‏هاى آموزش خانواده، دانش و مهارت خود را در این زمینه افزایش دهید. 2. با همدلى، هم‏فکرى، همکارى و مشورت با یکدیگر درباره مسائل مختلف، میان اعضاى خانواده روابط سالم پدید آورید. 3. هر یک از زوجین دیگرى را نزدیک‏ترین و محرم‏ترین فرد بداند و او را نیمه تن، حامى و پشتیبان خود تلقى کند. 4. با یادگیرى مهارت‏هاى ارتباطى نظیر به حرف‏هاى یکدیگر گوش کردن، احترام به نظرها و عقاید یکدیگر و تشریک مساعى و مشورت کردن- روابط خود را بهبود بخشید. 5. بکوشید، باایجاد کانونى گرم و صمیمى، تمام اعضاى خانواده- به ویژه زن و شوهر- مسؤولیت رسیدن به تفاهم را پذیرا شوند. با مطالعه كتابهاي مربوط به انتخاب همسر، آئين همسرداري وچگونگي ايجاد ارتباط با ديگران و نيز شركت در جلسات آموزش خانواده، 6- هنگام اختلاف نظر يا سوء تفاهم، به جاي سرزنش يكديگر يا تفسير نادرست، به شناسائي مسئله و يافتن راه حل آن بپردازي. و در صورت لزوم، كمك و مشاوره افراد با تجربه و متخصص را جلب كنيد. فقط با یک جمله، قلب او را تسخیر کنید. 7- همان گونه که مردان می توانند با جمله دوستت دارم، قلب همسر خود را تسخیر سازند و او را صاحب حسی خوشایند کنند، زنان نیز می توانند با گفتن جملات مردانه ای، مثل «من در کنار تو آرامش می یابم» یا «خیلی خوشحالم که می توانم به تو تکیه کنم»، مرد را سرشار از عشق و محبت کنند و او را بیش از پیش، به خود علاقه مند سازند.

ارسال شده در تاریخ : سه شنبه 5 شهريور 1392برچسب:پاتوق جوانان, همسرداری, محبت, :: 1:7 :: توسط : محمد مهدی محسنی

رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان گفت: طبق نتایج یک مطالعه جوانان نسبت به پذیرش یا نفی پدیده «ازدواج موقت» دچار تعارض و سردرگمی هستند، به نحوی که 84.5 درصد از جوانان مورد مطالعه در حالی موافق این امر هستند که 62 درصدشان از ترس آبروی خود از آن اجتناب می‌کنند. به نقل از ایسنا، محمدتقی حسن‌زاده گفت: طبق پژوهشی که مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان در سال 1387 در بین 3000 نفر از جوانان 18 تا 29 ساله در 14 شهر کشور انجام داده است، 62.9 از جوانان جامعه آماری از ترس آبروی خود از ازدواج موقت اجتناب می‌کنند و آن را نوعی هنجارشکنی به شمار می‌آورند. وی تصریح کرد: جوانان نسبت به ازدواج موقت دچار ابهام هستند به شکلی که نظرات 68 درصد از جوانان مورد مطالعه این است که ازدواج موقت مانعی برای تصمیم‌گیری عجولانه در ازدواج است و در نهایت موجب تشویق به ازدواج دایم می‌شود؛ اما از سوی دیگر در پرسشی دیگر 77.3 درصد نیز بر این عقیده‌اند که ازدواج موقت مضراتی دارد و به طور پنهانی تهدیدی برای خانواده تلقی می‌شود. وی افزود: این آشفتگی تا آنجا ادامه می‌یابد که در نهایت 74.3 درصد از جامعه آماری، فرهنگ‌سازی را لازمه پیش درآمد طرح ازدواج موقت می‌شناسند و معتقد هستند که فرهنگ‌سازی می‌تواند مشوقی برای ازدواج دایم باشد. اعتقاد 60 درصد ازجوانان به تاثیرازدواج موقت در کاهش میزان تجاوز به عنف رییس مرکز مطالعات و پژوهش‌های راهبردی وزارت ورزش و جوانان با اعلام اینکه 60 درصد از جوانان جامعه آماری ازدواج موقت را کمکی برای کاهش مشکلات جنسی جامعه می‌دانند و آن را برای جلوگیری از تجاوز به عنف و قتل موثر می‌دانند، اظهار کرد: پاسخگویان صحبت کردن مسئولان جامعه از ازدواج موقت را بیانگر فشار جامعه می‌دانند که هراز گاهی سرباز می‌کند و موجب می‌شود تا مسئولین له یا علیه آن وارد گفت‌وگو شوند. دیپلمه‌ها بیش از سایر گروه‌های همتای خود، پذیرای ازدواج موقت هستند وی افزود: بر اساس این پژوهش در مقایسه میزان اثربخشی جنسیت، سن، سطح تحصیلات و وضعیت تاهل مشاهده شد که تنها در این میان سن به عنوان عامل خنثی و بی‌اثر بر روی نگرش به ازدواج موقت مطرح است و می‌توان ادعا کرد از نظر جوانان جامعه آماری، مردان، مجردین و دیپلمه‌ها بیش از سایر گروه‌های همتای خود، پذیرای ازدواج موقت هستند. گرایش طبقه مرفه به ازدواج موقت بیشتر است حسن‌زاده با اشاره به اینکه ازدواج موقت در بین تمام اقشار جامعه دیده می‌شود، تصریح کرد: اما جوانان معتقدند گرایش طبقه مرفه به ازدواج موقت به نسبت سایر اقشار بالاتر بوده است. وی با بیان اینکه بر اساس این پژوهش مردان گرایش بیشتری به ازدواج موقت دارند، اظهار کرد: به نظر جوانان ازدواج موقت در میان افرادی که از لحاظ مذهبی در سطح متوسطی هستند، بیشتر از سایرین وجود دارد.

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 3 شهريور 1398برچسب:پاتوق جوانان, ازدواج موقت,, :: 22:52 :: توسط : محمد مهدی محسنی

چرا در بین پیامبران زن وجود ندارد؟! آیت‌الله جوادی‌آملی در پاسخ به سوالی پیرامون فلسفه وجود نداشتن زنان در میان پیامبران الهی، راز این مساله را تشریح کرد. به گزارش حوزه، متن سوال و پاسخ این مرجع تقلید به شرح زیر است: س: چرا در بین ١٢٤ هزار پیامبر و ١٤ معصوم یک نفر زن است؟ جواب: این طور نیست که فقط یک زن معصومه داشته باشیم آن هم وجود زهرای مرضیه ‏سلام اللّه علیها باشد. ما دلیلی بر عدم عصمت بعضی از زن‌های دیگر نظیر زینب کبری و ‏حضرت فاطمه معصومه سلام اللّه علیهما نداریم. این‌که ١٢٤ هزار پیامبر همه مرد ‏هستند برای این است که نبوّت و رسالت، کارهای اجرایی دارد و خصوصیات بدنی و ‏جسمی مردها به گونه‌ای است که کارهای اجرایی وظیفه مردهاست. از طرف دیگر ‏پشتوانه نبوت و رسالت، مقام ولایت است. کمال انسان در آن است که بشود ولی اللّه ‏و این مقام اختصاصی به مرد یا زن ندارد. زنان بزرگی نظیر آسیه، مریم، حضرت زهرا، ‏زینب کبری و حضرت معصومه در عالم بوده‌اند و این‌ها هرکدام با حفظ مرتبه و درجه ‏خاص خود می‌توانند به ولایت رسیده باشند. نبوت و رسالت امر اجرایی است، این‌که ‏زنی پیامبر نشده است برای این است که زن باید با همه افراد جامعه تماس بگیرد، در ‏جنگ و صلح فرماندهی جنگ را به عهده بگیرد. این کار اجرایی برای زنان دشوار است ‏این‌چنین نیست که اگر پیامبران همه از جنس مرد بودند معنایش این است که کمال ‏معنوی مخصوص مرد است، بلکه کمال معنوی مربوط به ولایت است و در ولایت الهی ‏بین زن و مرد تفاوتی نیست، زن و مرد هر دو می‌توانند ولی اللّه بشوند.‏

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 3 شهريور 1398برچسب:پاتوق جوانان, زن, پیامبر, جوادی آملی, :: 22:14 :: توسط : محمد مهدی محسنی

حجت‌الاسلام ادیب یزدی با اشاره به اینکه مدل حکومتی «شاه اسماعیل» با بقیه پادشاهان فرق دارد، گفت: تنها پادشاهی که رهبر معظم انقلاب برایش طلب مغفرت کرده، مرحوم شاه اسماعیل صفوی است. به گزارش فارس، حجت‌الاسلام مرتضی ادیب یزدی از خطبای تهران در حسینیه قمر بنی‌‌هاشم هیئت منتظران حضرت ولیعصر(عج) به بیان دیدگاه رهبر انقلاب اسلامی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره حکومت شاه اسماعیل صفوی پرداخت که گزیده‌ای از آن به انتخاب عقیق در ادامه می‌آید: -دورانی بود که ارتش عثمانی قدرت فراوانی پیدا کرده و مناطق وسیعی از اروپا و دیگر کشورها را تصرف کرده بود، در همین دوران دولت عثمانی به فرمانروایی شاه سلطان سلیم به سمت ایران لشکر کشی کرد و حاکم آن دوره ایران شاه اسماعیل بود، درگیری ایران و دولت عثمانی در منطقه شمال غرب کشور رخ داد و البته جنگی نابرابر؛ لشکریان عثمانی قریب به 400 هزار نفر و لشکریان ایران دقیقاً 27 هزار و 536 نفر بودند که تا آخرین نفر هم کشته شدند. * تنها پادشاهی که رهبر انقلاب برایش طلب مغفرت کرد -بنده نکته‌ای درباره شاه اسماعیل عرض کنم خدمت دوستان؛ من نه شاه دوست هستم و نه با سلطنت موافقم، با پادشاهی و شاهنشاهی نیز مخالفم و در این ارتباط سخنرانی ها و مبارزات بنده در قبل از انقلاب تأیید این مطلب است، اما باید بگویم مدل شاه اسماعیل با بقیه فرق دارد، تنها پادشاهی که رهبر معظم انقلاب برایش طلب مغفرت کرده مرحوم شاه اسماعیل است. -در میان لشکریان ایران در جنگ علیه عثمانی‌ها مجتهدی به نام ملاحسین شبستری بود، او در میانه جنگ از شاه اسماعیل درخواست کرد که شخص شاه دیگر در میدان نماند و به ایران برگردد، زیرا با کشته شدن همه و از جمله شاه ایران، سلطان سلیم دیگر ایرانی را باقی نخواهد گذاشت و همه جا را ویران خواهد کرد و شاه اسماعیل بر خلاف میل باطنی پذیرفت.

ارسال شده در تاریخ : دو شنبه 28 مرداد 1398برچسب:ادیب یزدی ، شاه اسماعیل صفوی ، رهبر انقلاب , :: 22:59 :: توسط : محمد مهدی محسنی

پس از جدایی جنیفر لوپز از مارک آنتونی شایعه رابطه او با مردان زیادی به گوش میرسید اما جنیفر نهایتا او کاسپر اسمارت 24 ساله را برای یک رابطه طولانی مدت انتخاب کرد و سیل انتقادات بخاطر این انتخاب را به جان خرید. اکنون چیزی بیش از 1 سال از رابطه آنها می گذرد و جنیفر در یک مصاحبه رسانه ای صراحتا اعلام کرد اخیرا از کاسپر خواسته است از زندگی او خارج شود اما او این مسئله را نمی پذیرد. آنها بعد از پایان ازدواج 7 ساله نافرجام جنیفر و مارک آنتونی با هم آشنا شدند. جنیفر می گوید اسمارت با ورودش به این رابطه به او کمک کرد تا با بحران بعد از طلاق روبرو شو د و کمتر آسیب ببیند. او اضافه می کند اگرچه این رابطه باعث شاد بودن او و کاسپر است و لحظات خوبی با هم دارند اما یک جریان بدون پایان است و باید خاتمه یابد. وی مهمترین مشکل در این رابطه را اختلاف سنی زیاد خود و کاسپر میداند. پیش از این نیز جنیفر لوپز در مقابل سوال خبرنگاران درباره نامزد شدن او و کاسپر اسمارت گفته بود: شایعات پیرامون نامزدی ام را شدیدا تکذیب میکنم و دوست ندارم مسائل خصوصی ام را بازگو کنم. تنها میتوانم بگویم کاسپر بسیار جذاب و دوست داشتنی است. رابطه آنها اوایل سال 2011 درست چند وقت بعد از جدایی لوپز از مارک آنتونی به صورت علنی آغاز شد. لوپز تاکنون سه ازدواج ناموفق در کارنامه زندگی اش داشته است که مربوط به ازدواج او با مارک آنتونی در سال 2004 و اوکان نوآ 1997 و کریس جود در سال 2001 است. جنیفر در مورد راز جوان ماندن خود می گوید تا کنون بوتاکس و جراحی زیبایی انجام نداده ام اما اگر روزی نیاز به این کار باشد حتما این کار را خواهم کرد. در حال حاضر تغذیه ، خواب کافی و مرطوب نگه داشتن پوست و ورزش مهمترین عوامل زیبا ماندن من در این سالهاست.

ارسال شده در تاریخ : یک شنبه 27 مرداد 1387برچسب:جنیفر لوپز,مارک آنتونی,کاسپر اسمارت,معشوقه, :: 22:25 :: توسط : محمد مهدی محسنی

قبل از سال 1303 آموزش نظاميان ايران بطور عمده در خارج از كشور انجام و برخي مدارس نظامي مانند كامران ميرزا، دارالفنون، مشيرالدوله، ديويژيون قزاق، صاحب منصبي، بريگاد قزاق، ژاندارمري قشون ونيات نيز در ايران وجود داشت و در سال 1303 براي جبران كمبود افسران، آموزشگاه ستواني در دانشگاه افسري كنوني تشكيل و طول دوره آن يكساله بود. در سال 1305 اين آموزشگاه تعطيل و مجددا در مهرماه 1307 تشكيل كه طول دوره آن به دو سال تغيير نمود . اين روش تا سال 1320 ادامه داشت و دانشجويان با درجه ستوان سومي فارغ التحصيل مي شدند. دانشجويان آموزش هاي نظامي را در بعد آموزش علمي، مطابق با سر فصل مصوب وزارت فرهنگ و بعضا توسط مستشاران خارجي طي مي نمودند. اين روند تا پيروزي انقلاب اسلامي ايران ادامه داشت و در سال 1358 تغييرات اساسي در اهداف آموزشي دانشگاه صورت گرفت و تا سال 1367 طول دوره آموزش به سه سال به مدت هفت ترم تحصيلي مي انجاميد و از اين تاريخ به بعد طول دوره به چهار سال و در هشت ترم تحصيلي در رشته هاي مختلف صورت مي گرفت. سرانجام در سال 1357 نام دانشگاه افسري به دانشگاه افسري امام علي (ع) تغيير يافت و از سال 1358 تاكنون نيز كليه دانشجويان در رشته مديريت دفاعي با 17 گرايش مختلف مشغول به تحصيل مي باشند. مأموريت دانشگاه افسري امام علي (ع): تعليم و تربيت افسران مومن، لايق، شجاع، كارآمد و مبتكر جهت تصدي مشاغل مختلف نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران و همچنين ساير نيروها و سازمان ها در زمينه رسته هاي مشترك مي باشد . فعاليت هاي آموزشي: كليه دانشجويان دانشگاه هاي افسري آجا پس از قبولي در آزمون ورودي و گزينش به مدت 8 هفته جهت طي دوره ي رزم مقدماتي به يكي از مراكز آموزشي نزاجا اعزام و پس از آن دانشجويان دانشگاه افسري امام (ع) در طول 6 ترم تحصيلي تعداد حدود 132 واحد دروس عمومي، نظامي، پايه، اصلي و گرايشي را در يكي از 16 رسته ي رشته هاي مديريت دفاعي گذرانده و پس از فارغ التحصيلي جهت گذراندن حدود 28 واحد دروس تخصصي رسته اي در ترم 7 به يكي از مراكز مقدماتي نزاجا اعزام مي گردد. در ضمن به منظور تقويت اعتماد به نفس، روحيه ي تعاون و گذشت و زندگي در شرايط سخت، دانشجويان پس از پايان ترم هاي 2، 3، 4 و 6 به ترتيب به اردوگاه هاي تابستاني اول (يك ماه)، زمستاني (10 روز)، و تابستاني دوم (يك ماه) و دوره هاي رزم در كوهستان و تكاور و رزم در شرايط ويژه (به مدت 8 هفته) و نيز به دوره چتربازي اعزام مي شوند. علاوه بر رشته مديريت دفاعي دانشجويان در يكي از 3 رشته هاي هوانوردي و خلباني، نگهداري بالگرد، عقيدتي سياسي به تحصيل در دانشگاه مشغول مي باشند. علاوه بر آموزش هاي علمي در ساعات صبح،آموزش هاي فوق برنامه نظير زبان انگليسي، رايانه، ورزش هاي رزمي، خطاطي، حفظ و قرائت قرآن، اينترنت، بازديد از مراكز فرهنگي و ... در ساعات بعدازظهر اجرا مي گردد. امكانات آموزشي: 1) تعداد 10 سايت آموزش رايانه مجهز به 30 دستگاه رايانه در هر سايت 2) تعداد 7 لابراتور رايانه اي مجهز زبان انگليسي 3) سالن هاي پخش فيلم و سالن هاي همايش 4) تجهيز كليه دانش پايه ها به ويدئو پروژكتور 5) آزمايشگاه هاي مهندسي برق، الكترونيك، شيمي، مهندسي خودرو و جنگ افزار و ... اقدامات پژوهشي: دانشجويان از بدو ورود در شروع ترم تحصيلي و يك فرآيند پژوهشي مورد استعداد سنجي قرار گرفته و به نفرات گزينش شده و مستعد و خلاق تحت نظر اساتيد و مشاورين راهنما در موضوعات و پروژه هاي پژوهشي مشاركت داده مي شود. امكانات پژوهشي: 1) سايت اينترنت با 70 دستگاه رايانه 2) كتابخانه مركزي 3) مركز نرم افزاري در موضوعات مختلف آموزشي و فرهنگي و پژوهشي 4) مركز نشريات و فصلنامه هاي تخصصي در حوزه هاي مختلف 5) انديشكده جهت برگزاري جلسات هم انديشي دانشجويان خلاق 6) كتابخانه ي تخصصي در هر دانشكده كلاس هاي مهارت هفتگانه: دانشجويان در طول مدت تحصيل در دانشگاه در هفت مهارت به طور عملي تجربه كسب مي كنند كه عبارتند از : 1) روان خواني قرآن 2) احكام 3) شنا 4) تيراندازي 5) آمادگي جسماني 6) فن بيان و نوشتاري 7) رايانه امكانات ورزشي : 1) زمين فوتبال چمن شده 2) زمين هاي ورزشي فوتبال ، فوتسال 3) استخر شناي سرپوشيده 4) سالن بدن سازي و گود زورخانه 5) كلاس هاي آموزشي هنرهاي رزمي 6) سالن هاي تيراندازي سرپوشيده 7)سالن هاي ورزشي تخصصي (كشتي،شمشيربازي،رزمي،وزنه برداري) 8) اعزام به پيست سواركاري 9)ارائه آموزش اسكي امتيازات تحصيل در دانشگاه افسري امام علي (ع): 1)افتخار سربازي حضرت مهدي (ع) ارواحنا فداه 2) امكان ادامه تحصيل در مقاطع كارشناسي ارشد در دانشگاه دفاع ملي ستاد كل نيروهاي مسلح 3) برخورداري از امتياز منازل مسكوني در طول خدمت 4) برخورداري از حقوق و مزايا در طول دوران خدمت دانشجويي 5) در طول مدت خدمت دانشجويي كليه امكانات تغذيه و استراحت و تحصيل و وسايل كمك تحصيلي و خدمات درماني و بهداشتي رايگان خواهد . 6) برخورداري از خدمات دفترچه اتكا و اخذ دريافت بهره نقدي از اقلام يارانه اي و خريد اقساطي لوازم خانگي و غيره 7) تحت پوشش قرارگرفتن در طرح حكمت بنياد تعاون ارتش جهت واگذاري زمين و مسكن 8) برخورداري از بيمه تأمين خدمات درماني براي كليه افراد تحت پوشش و تكفل 9) استفاده از امكانات رفاهي و تفريحي مانند پلاژهاي شمال كشور و مهمانسراهاي ارتش در مشهد مقدس براي كليه ي اعضاي خانواده در طول خدمت 10) بهره مندي از تسهيلات مالي ، نظير وام و وديعه مسكن و... در طول خدمت 11) امكان اعزام به زيارت خانه خدا و عتبات عاليات بدون نوبت در طول خدمت 12) امكان خدمت در نزديكي محل تولد و سكونت به لحاظ فراواني پايگاه ها و پادگان هاي موجود در ارتش به خصوص نيروي زميني

ارسال شده در تاریخ : شنبه 26 مرداد 1392برچسب:پاتوق جوانان, دانشگاه امام علی(ع) , دانشگاه افسری, ارتش, :: 22:39 :: توسط : محمد مهدی محسنی

همه والدین دوست دارند فرزندی مستعد و باهوش یا شاید بهتر است بگوییم تیزهوش داشته باشند. بخصوص در زمانه‌ای که ظاهرا آرزوی والدین حد و مرزی نمی‌شناسد، اما آیا واقعا ما می‌توانیم در میزان بهره‌مندی فرزندان‌مان از هوش و استعداد ذهنی موثر باشیم و آیا علم، چنین تاثیری را تائید می‌کند؟ جام جم: شاید برای بسیاری از والدین خالی از لطف نباشد که بدانند آنها هم می توانند تاثیراتی در افزایش یا کاهش ضریب هوشی فرزندشان داشته باشند. شاید هم این مطلب برای برخی بسیار حیاتی باشد. بخصوص برای والدینی که دوست دارند فرزندشان به نابغه ای بی بدیل مثلا آلبرت اینشتین تبدیل شود. هر چند این هم از شوخی های روزگار است! اگر آلبرت دیگری متولد شود، آن هم به تعداد آرزومندانی که دوروبرمان سراغ داریم، فکر می کنم دیگر اینشتین بودن امر کاملا معمولی و پیش پا افتاده خواهد بود نه یک اتفاق محیرالعقول! شیر مادر پژوهش هایی که تاکنون صورت پذیرفته است رابطه ای را میان شیرخوردن از سینه مادر و رشد شناختی و ادراکی کودکان نشان می دهد. برخی از این پژوهش ها حتی پا را فراتر گذاشته و تاثیر شیردادن مادر به فرزند را گسترده تر از این دیده و آن را در ارتقای موقعیت اجتماعی آینده کودک نیز سهیم دانسته اند. با این حال هرگز بدرستی معلوم نشده است آیا این آثار مثبت فقط حاصل شیر مادر است یا حاصل پیوندی که شیر دادن مادر به فرزندش میان آن دو ایجاد می کند؟ شاید هم موقعیت اجتماعی و تحصیلات شخص مادر (و پدر) است که خواه ناخواه در ایفای نقش مادر و پدری شان بروز کرده و در شکل گیری ضریب هوشی فرزندشان تاثیر می گذارد. اکنون محققان بیمارستان اطفال بوستون ادعا می کنند به جامع ترین بررسی در این زمینه دست زده اند تا دقیقا مشخص کنند شیرخوردن از سینه مادر تا چه اندازه می تواند بر رشد مغزی نوزادان تاثیر گذارد و احیانا چه سهمی از این رشد را به عهده دارد؟ آنها برای این کار تمام عوامل شناخته شده ای را که ممکن است در شکل گیری هوش کودک سهمی داشته باشند مورد بررسی و حلاجی قرار داده اند. این عوامل از ضریب هوشی مادر گرفته تا درآمد و تحصیلات پدر و مادر را شامل می شود. حتی مسائلی مانند این که آیا کودکان در طول روز زمانی را خارج از منزل و در مراکز نگهداری از کودکان مانند مهد کودک می گذرانند نیز مورد توجه این پژوهشگران بوده است. آنها همچنین اطلاعات جزئی و دقیقی از 1312 کودک و مادر جمع آوری کرده اند. این که مادر چه مدتی از سینه خودش به کودک شیر می دهد، آیا نوزاد فقط از سینه مادر شیر می خورد و این که مادر چه میزان ماهی مصرف می کند؟ میزان مصرف ماهی در دوران شیردهی بسیار مهم است زیرا اسیدهای چرب امگا3 موجود در برخی ماهی ها پس از گوارش در بدن مادر به شیر او راه پیدا می کنند و امروزه برای ما مسلم است که این اسیدهای چرب بر رشد مغزی کودک تاثیر مثبتی می گذارند. تاثیر تغذیه مستقیم از شیر مادر به قدری است که امروزه یافته های علمی می گویند هر چه مادر بیشتر از سینه خود به کودکش شیر بدهد، بیشتر احتمال دارد فرزندش در آزمون های واژگان در سه سالگی و در آزمون های هوش هفت سالگی امتیازات بالاتری به دست آورد. تغذیه شیر از سینه مادر طی سال اول زندگی می تواند ضریب هوشی فرزند را هنگام ورود به مدرسه حدود 4 امتیاز ارتقا دهد. اما آیا این همه صرفا کار شیر مادر است؟ برای پاسخ به این پرسش اکنون پژوهش هایی در حال انجام است که مواد غذایی مانند اسیدهای چرب موجود در شیر مادر را در کانون توجه قرار داده است، اما این پژوهش ها هنوز شواهد محکمی به دست نیاورده اند که نشان دهد این مواد غذایی عامل اصلی افزایش ارتباط سلول های عصبی یا افزایش رشد نواحی شناختی مغز است. با این حال و حتی در غیاب این شواهد هم، آخرین یافته های علمی که در دهه های اخیر رو به افزایش است حاکی از تاثیر انکارناپذیر شیر مادر است و بسیاری از محققان می کوشند مادران را تشویق کنند در ماه های نخست زندگی فرزندشان، او را فقط و مستقیم از شیر خود تغذیه کنند. مثلا آکادمی طب اطفال آمریکا و سازمان بهداشت جهانی به مادران توصیه می کند در شش ماهه نخست زندگی کودکشان فقط از شیر خودشان به آنها بدهند و این کار را نیز صرفا از طریق شیر دادن مستقیم انجام دهند نه این که شیر خود را بدوشند و مثلا از طریق شیشه به کودکشان بدهند. همچنین این مراکز به مادران توصیه می کنند تغذیه با شیر مادر باید دست کم تا یک سالگی کودک ادامه یابد. اما نه فقط شیر مادر اما فقط شیر خوردن از سینه مادر نیست که می تواند تاثیری اساسی بر شکل گیری و رشد قوای شناختی کودک داشته باشد. اکنون علم بوضوح برای ما آشکار کرده است که مادران حتی پیش از تولد کودکشان و در دوره بارداری نیز می توانند تاثیر مهمی بر هوش فرزندان خود بگذارند. عوامل متعددی در افزایش توان ذهنی و افزایش هوش فرزندان موثر است و این عوامل در یک دوره زمانی چند ساله از شکل گیری جنین در رحم مادر تا چند سال نخست زندگی دست به کار تیزهوشی یا کندذهنی کودکان اند: ژنتیک: محققان از تحلیل های گسترده ژنوم انسان و نیز تصاویر مغز برای تعیین ژن هایی که والدین به کودکانشان منتقل می کنند، استفاده کرده اند. این کار برای تشخیص ژن هایی بوده است که در واقع اندازه مغز و ضریب هوشی فرد را تعیین می کنند. آوریل 2012، دانشمندان دو ژن را تشخیص دادند که هم بر اندازه مغز و هم بر ضریب هوشی تاثیر می گذارد، اما در عین حال همین ژن ها سبب افزایش خطر ابتلا به اختلالات مغزی مانند آلزایمر هم می شود. آلاینده ها: همواره توصیه های فراوانی به مادران باردار می شود که تا حد ممکن از قرار گرفتن در معرض انواع آلودگی های محیطی پرهیز کنند. این توصیه ها بخصوص در تهران و شهرهای بزرگ کشورمان در روزهایی که آلودگی هوا به وضع هشدار می رسد، بسیار شنیده می شود. در واقع صرف نظر از تمام مشکلاتی که آلاینده های محیطی می توانند برای سلامت جنین به همراه داشته باشند، یافته های علمی نشان می دهد مادرانی که طی دوران بارداری در معرض آلاینده هایی نظیر سرب، جیوه و تمام آلاینده هایی که از اگزوز اتومبیل خارج می شوند و حتی سموم دفع آفات کشاورزی قرار دارند، رشد مغزی و ذهنی کودکشان را در معرض خطر قرار می دهند. فرزندان چنین مادرانی ممکن است بیش از سایر کودکان در معرض خطر ابتلا به انواع مشکلات مغزی و ذهنی از اوتیسم گرفته تا ضریب هوشی پایین قرار داشته باشند. ترتیب تولد: شاید ترتیب تولد در نگاه نخست، مساله چندان مهمی در میزان بهره مندی فرزندان از هوش به نظر نرسد. شاید هم دوروبر خودمان خانواده های زیادی را بشناسیم که اتفاقا فرزندان میانی یا فرزند آخر از فرزند ارشد خانواده باهوش تر است. با این حال، مطالعه ای که سال 2007 انجام شده نشان می دهد ضریب هوشی فرزند ارشد خانواده به طور میانگین حدود سه امتیاز بیش از فرزند بعدی خانواده است. توجه داشته باشید که «به طور میانگین» یعنی نه در همه موارد، اما چرا باید فرزند ارشد از هوش بهره بیشتری ببرد؟ این مسأله بیشتر به مسأله سروکله زدن والدین با کودکان شان برمی گردد. در واقع ممکن است والدین زمان بیشتری را با نخستین فرزند خود صرف کنند. از آنجا که این زمان عموما به بازی کردن با آنها یا خواندن کتاب و داستان برای آنها می گذرد، بر رشد قوای ادراکی و شناختی این فرزندان تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. تنبیه بدنی: تنبیه بدنی برای برخی والدین در حکم ابزاری بسیار قوی است تا کودکشان را البته به ظاهر به قالبی درآورند که مطلوبشان است، اما این ابزار زودبازده بسیار مخرب و خطرناک است. مطالعات نشان می دهد میان تنبیه بدنی کودکان و ضریب هوشی پایین تر آنها رابطه ای برقرار است. در واقع آسیب های روحی ـ روانی ناشی از تنبیه بدنی می تواند سبب بروز استرس و ترسی شود که مسلما مانع یادگیری است. به این ترتیب کودک و والدین در یک دور باطل گرفتار خواهند شد. / ضمیمه سیب

ارسال شده در تاریخ : جمعه 25 مرداد 1392برچسب:, :: 22:14 :: توسط : محمد مهدی محسنی
آخرین مطالب
نويسندگان
پيوندها

آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 53
بازدید دیروز : 1422
بازدید هفته : 53
بازدید ماه : 8763
بازدید کل : 207872
تعداد مطالب : 2393
تعداد نظرات : 191
تعداد آنلاین : 1


استخاره آنلاین با قرآن کریم


فال حافظ

href=

كد موسيقي براي وبلاگ

دوست قرآنی